نقد و بررسی آیفون 13

محمود مزارعی
10 بهمن, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

در ماه سپتامبر سال 2021 اپل رویدادی جهت معرفی نسل جدید آیفون برگزار کرد و از نسل جدید گوشی هوشمند پرطرفدار خود رونمایی کرد، رویدادی که مثل هر سال با انتقادها و حواشی زیادی مواجه شد، آیفون 13 با تراشه قدرتمندتر، دوربین بهتر و ناچ (بریدگی صفحه نمایش) کوچکتر اینجاست، اینجاست تا باری دیگر به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های سال تبدیل شود و تعداد زیادی از کاربران را برای خرید وسوسه کند.

ناچ کوچکتر بعد از چهار سال

در سال 2017 و با معرفی iPhone X ناچ یا بریدگی صفحه نمایش به صنعت تولید گوشی‌های تلفن همراه معرفی شد که در زمان خود یک پرش بزرگ در طراحی آیفون محسوب می‌شد، از همین رو استفاده از ناچ به سایر تولید کنندگان صنعت با سرعت بسیار بالایی سرایت کرد و شاهد گوشی‌های زیادی با بریدگی صفحه نمایش بودیم که به تولید کنندگان اجازه می‌داد تا درصد سایز صفحه به اندازه بدنه را بالا ببرند و گوشی‌هایی جذابتر با حاشیه صفحه نمایش کمتر تولید کنند.

این بریدگی در برندهای مختلف به مرور اشکال مختلفی به خود گرفت از بریدگی‌های قطره آبی تا سوراخ صفحه نمایش، برخی تولید کنندگان نیز از تکنولوژی هایی مانند سنسور دوربین زیر صفحه نمایش یا دوربین‌های با مکانیزم Pop-Up استفاده کردند، اما اپل بعد از گذشت 4 سال اولین تغییر در این بریدگی را با 20 درصد کوچکتر کردن ناچ انجام داد ، به نظر می‌رسد که اپل به این بریدگی به عنوان یک امضای طراحی نگاه می‌کند و تمایلی به حذف آن حداقل در آیفون 13 نداشته ، با این حال کوچک شدن هرچند به مقدار کم در طراحی و تجربه کاربری موثر خواهد بود.

طراحی

 امسال طراحی سری 13 آیفون تغییر زیادی نکرده و المان‌های زیادی را از آیفون 12 به ارث برده، تنها تغییرات محسوس در طراحی مربوط به ترکیب قرارگیری دوربین‌ها و کوچک‌تر شدن ناچ است ، جایگیری دوربین ها نیز به منظور استفاده از سنسور جدید در سری آیفون 13 صورت گرفته است.

طراحی درگاه‌ها ، دکمه ها و بلندگوها در آیفون 13 تغییری نکرده و مانند آیفون 12 در سمت راست دکمه پاور، سمت چپ دکمه‌های تنطیم صدا و سایلنت و شیار سیمکارت قرار گرفته است و لبه پایینی جایگاه درگاه لایتنینگ جهت شارژ و انتقال اطلاعات ، اسپیکر اصلی و میکروفون مکالمه است. اپل مانند سال پیش سنسور FaceID ، دوربین سلفی و بلندگوی دوگانه مکالمه و استریو را در ناچ کوچک شده صفحه نمایش جای داده است.

اپل امسال آیفون 13 را در 5 رنگ سفید، مشکی، آبی، قرمز و رنگ جدید صورتی به بازار عرضه می کند

بدنه آیفون 13 در برابر آب و گرد و خاک مقاوم است و اپل موفق شده استاندارد IP68 را برای این دستگاه کسب کند که نشان‌دهنده مقاومت گوشی در برابر آب تا 6 متر به مدت 30 دقیقه است

صفحه نمایش

 آیفون 13 معمولی مانند نسخه قبلی از یک صفحه نمایش 6.1 اینچی استفاده می‌کند. این صفحه نمایش از نوع Super Retina XDR OLED است و از HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند، صفحه نمایش آیفون 13 با رزولوشن 1170×2532 و تراکم پیکسلی 460ppi تجربه لذت بخشی از تماشای محتوای با کیفیت به کاربر ارائه می‌کند، صفحه نمایش آیفون 13 امسال از سطح روشنایی بالاتری برخوردار است که استفاده از گوشی را زیر نور آفتاب و محیط‌های پرنور راحت‌تر می‌کند.

این صفحه نمایش با استفاده از محافظ مخصوص سرامیکی که سال گذشته با همکاری شرکت کورنینگ و اپل تولید شد و آیفون 12 را به یکی از مقاومترین گوشی‌ها تبدیل کرد محافظت می‌شود و از این صفحه نمایش به خوبی در برابر خطو و خش و ضربه محافظت می‌کند.

امسال اپل برای اولین بار در محصولات خود از نرخ بروزرسانی 120 هرتز استفاه کرد اما این ویژگی فقط در مدل‌های پرو و پرومکس تعبیه شده و مدل‌های معمولی و مینی از همان نرخ بروزرسانی 60 هرتز که قبل از این هم در سری آیفون 12 دیده بودیم استفاده می‌کند.

صفحه نمایش آیفون 13 از دقت رنگی فوق العاده‌ای برخوردار است و قادر است عملکردی از خود نشان دهد که کمتر صفحه نمایشی در این صنعت قادر به انجام است و آن حفظ دقت رنگی در سطح‌های مختلف روشنایی حتی در پایین ترین روشنایی ممکن است.

باتری آیفون 13

آیفون 13 معمولی مجهز به یک باتری 3240 میلی‌آمپرساعتی است که نسبت به مدل سال قبل 15 درصد ظرفیت بیشتری دارد، این ظرفیت بیشتر شارژدهی آیفون 13 را در موارد مختلفی افزایش داده است، در پخش ویدیو 4 ساعت و در وب گردی 3 ساعت افزایش شارژدهی را شاهد هستیم.

  با توجه به حذف شارژر از جعبه آیفون‌های 12 و 13 سرعت شارژ دستگاه بسته به شارژری که کاربر برای گوشی خود استفاده می‌کند متغیر است اما با استفاده از شارژر 20 واتی اپل آیفون 13 در مدت زمان 30 دقیقه از 0 تا 50 درصد شارژ می شود که در مقایسه با رقبای این صنعت خیلی قابل توجه نیست اما با توجه به حساسیت اپل در حفظ سلامت باتری در طی مدت استفاده قابل درک است.

آیفون 13 مانند مدل‌های سال پیش از پلتفورم MagSafe پشتیبانی می‌کند و با استفاده از شارژر بی‌سیم MagSafe با توان حداکثر 15 وات باتری را شارژ می‌کند.

اسپیکر آیفون 13

   آیفون 13 مانند مدل سال پیش از یکی از بهترین اسپیکرهای استریو این صنعت استفاده می‌کند، بلندگوها از شبیه‌سازی صدای 3D و Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند، نت های میانی ، بالایی و شفافیت فوق‌العاده این اسپیکر را به یکی از بهترین اسپیکرهای استریو گوشی‌های هوشمند تبدیل کرده‌است.

نرم افزار

  تمامی مدل‌های آیفون 13 به نسخه 15 سیستم عامل iOS مجهز هستند که نسبت به نسخه قبلی یک بروزرسانی بزرگ و انقلابی نیست، اما طراحی آیکون‌ها ، منوها، اعلان‌ها و… بروز شده اند، استفاده از FaceTime با کاربران غیر اپلی ممکن شده، ویژگی‌هایی مانند مدیریت اعلان‌ها، سافاری ، کیف پول و نقشه بهبود پیدا کرده‌اند و با ویژگی Live Text می‌توان متون را از طریق دوربین و عکس ها اسکن، کپی و ویرایش کرد.

بررسی کامل سیستم عامل iOS 15 از حوصله این بررسی خارج است اما مانند گذشته می‌توان تجربه یک کاربری روان و بهینه را از سیستم عامل اختصاصی اپل داشت.

پردازنده‌ای قویتر از قویترین

شرکت اپل در چند سال گذشته موفق شده است بهترین تراشه‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند را طراحی و تولید نماید، علت این موفقیت طبق ادعای اپل پروسه متفاوت طراحی تراشه است که ابتدا ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که اپل انتظار دارد در محصول خود به بی نقصی برساند مشخص شده سپس تراشه‌ای برای برآورده ساختن این انتظار طراحی و تولید می‌کند.

تراشه A15 Bionic با معماری 5 نانومتری برای قدرت بخشیدن به سری 13 آیفون طراحی و تولید شده است که جایگزین تراشه قبلی اپل یعنی A14 می‌شود که قبل از معرفی آیفون 13 در صدر قدرتمندترین تراشه‌های صنعت جای داشت، حال اپل با معرفی این تراشه جدید دوباره جایگاه تراشه خود را در صدر قدرتمندترین‌ها محکم کرد.

A15 بعنوان دومین تراشه 5 نانومتری شرکت اپل مجهز به 15 میلیارد ترانزیستور است که نسبت به A14 بیست و هفت درصد رشد داشته. این تراشه از یک واحد پردازشی اصلی 6 هسته‌ای، یک پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای (5 هسته در مدل‌های پرو و پرومکس) و یک NPU یا موتور عصبی 16 هسته‌ای که وظیفه پردازش موارد Machine Learning و هوش مصنوعی را برعهده دارد تشکیل شده.

پردازنده اصلی از دو هسته قدرتمند Avalanche با فرکانس کاری 3.23 گیگاهرتز و 4 هسته کوچکتر Blizzard با فرکانس کاری 1.82 گیگاهرتز تشکیل شده است که به ادعای اپل تا 50 درصد از رقبای خود قویتر است.

A15 در مدل‌های معمولی به 4 گیگابایت حافظه رم پرسرعت جهت پردازش اطلاعات دسترسی دارد که این مقدار در مدل‌های پرو و پرومکس به 6 گیگابایت ارتقاء یافته.

دوربین آیفون 13

آیفون 13 مجهز به یک ماژول دوگانه برای دوربین اصلی با دو سنسور 12 مگاپیکسلی ، یک سنسور 12 مگاپیکسلی دیگر برای دوربین سلفی و SL 3D برای استفاده FaceID است که به نظر می‌رسد تغییری نسبت به آیفون 12 نداشته اما در حقیقت بهبودهایی از نظر سخت افزاری و نرم افزاری داشته

سنسور اصلی دوربین با یک سنسور بزرگتر 12 مگاپیکسلی با سایز پیکسل 1.7 میکرومتر (1.4 میکرومتر در آیفون 12)، دیافراگم f/1.6 و مجهز به لرزشگیر سنسور جایگزین شده که قبلا در آیفون 12 پرومکس استفاده شده بود، لرزشگیر سنسوری برای حذف اثر لرزش دست کاربر به جای جذب حرکات با جابجایی لنز این لرزش‌ها را با جابجایی سنسور انجام می‌دهد که بسیار بهینه‌تر است و تصاویر روانتری ثبت می‌کند، بسیاری بر این باورند که جابجایی ترکیب قرارگیری سنسورها در آیفون 13 به هدف استفاده بهینه از فضا برای جایگیری این سنسور بزرگتر انجام شده که دور از واقعیت به نظر نمی‌رسد.

سنسورهای 12 مگاپیکسلی اولتراواید با دیافراگم f/2.4 و سنسور 12 مگاپیکسلی سلفی با دیافراگم f/2.2 دقیقا مشابه سنسورهای استفاده شده در آیفون 12 هستند و تغییری نکردند.

هر سه سنسور استفاده شده در آیفون 13 قادر به فیلم‌برداری با کیفیت 4K و فریم ریت 60 فریم بر ثانیه و استاندارد Dolby Vision HDR هستند. سنسور اصلی و سنسور سلفی نیز امکان استفاده از حالت فیلمبرداری سینماتیک را نیز دارند که در این حالت ویدیوها با نقاط فوکوس مختلف ضبط می‌شوند و پس از ذخیره امکان تغییر فوکوس روی سوژه‌های مختلف و صورت‌ها و ذخیره تصاویر سینماتیک وجود خواهد داشت.

علاوه بر بهبودهای سخت افزاری انجام شده این پردازش تصویر است که از دیرباز کیفیت تصاویر ثبت شده با آیفون را مثال زدنی کرده، آیفون 13 نیز با استفاده از پردازنده جدید A15 قادر به پردازش فوق‌العاده تصاویر و استفاده از حالت سینمایی است.

آیفون 13 به هیچ عنوان یک جهش و نوآوری بزرگ نسبت به آیفون 12 محسوب نمی‌شود و توجیه پیشنهادش به کاربرانی که در حال حاضر از آیفون 12 استفاده می‌کنند سخت است، اما به عنوان یک گوشی هوشمند آیفون 13 یکی از با کیفیت‌ترین، با دوام ترین و پرقدرت‌ترین گوشی‌های حال بازار است. اگر به دنبال ورود به دنیای اپل هستید از خرید آیفون 13 پشیمان نخواهید شد، خانواده آیفون 13 شاید نسبت به نسل قبلی تغییرات زیادی نکرده اما استفاده از حالت سینماتیک و دوربین ارتقاء یافته و قدرتمندترین تراشه پردازشی گوشی‌های هوشمند این سری گوشی را یک سر و گردن از نسل خود بالاتر قرار داده.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.