شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو ، پرچمداران زیبایی و کیفیت!

بهار سهراب بیگی
3 فروردین, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو جدیدترین گوشی‌های پرچمدار کمپانی شیائومی هستند که با طراحی متفاوت، اخیراً در چین رونمایی شده‌اند. آنچه از بررسی‌ها و گفتگو‌ها درباره این گوشی‌ها برمی‌آید این‌ است که مجموعه‌ای از همه امتیازات و مشخصات مورد انتظار از یک گوشی پرچمدار هستند. بنظر می‌آید این گوشی پیشرفت‌هایی نسبت به مدل‌های پیش از خود یعنی Xiaomi12 و Xiaomi12 pro داشته‌اند؛ بطوری‌ که انگار شیائومی تلاش کرده است با ایجاد این تغییرات وقفه ایجاد شده در معرفی محصول جدید را جبران نماید. در این مقاله قصد داریم به بررسی گوشی‌های شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو این دو پرچمدار جدید خانواده شیائومی بپردازیم.برای این بررسی با پرهان‌تک همراه باشید.

شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو با طراحی‌ای خاص

شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو

آنچه به وضوح جلب توجه می‌کند این است که در طراحی شیائومی 13 می‌توانید شباهت‌هایی با طراحی آیفون ببینید، به دلیل استفاده از قاب زاویه دار با آلیاژ آلمینیومی بسیار براق. البته با توجه به شیشه منحنی استفاده شده در قسمت پشت محصول در دست گرفتن آن حس بهتری نسبت به آیفون ایجاد می‌کند. چهره جلوی Xiaomi13 هم با توجه به لبه‌های نازک اطراف صفحه نمایش بسیار جذاب به نظر می‌رسد. حاشیه‌های بالا، پایین و چپ و راست نیز تقریباً از نظر عرض با هم برابر هستند.

و حال نگاهی بیندازیم به Xiaomi13 pro که یک گوشی بزرگ با کیفیت ساخت قوی و حس عالی در دست است. اگرچه از پشت مانند یک گوشی جعبه‌ای با طراحی متقارن به نظر می‌رسد اما در هیچ جای گوشی متوجه گوشه‌های تیز نخواهید شد. همه‌گوشه‌ها حتی بخش دوربین خمیده است. شیائومی 13 پرو نیز مانند شیائومی 13 دارای یک قاب آلمینیومی است که ظاهر گوشی را محکم و با دوام نشان می‌دهد. در قسمت جلوی گوشی یک صفحه نمایش خمیده با محلی برای دوربین سلفی قرار گرفته است که توسط Corning Gorilla Glass Victus محافظت می‌شود.

شیائومی 13 پرو با رنگ‌هایی خاص و جذابی رونمایی شده است رنگ سفید با روکش شیشه‌ای و رنگ سبز با روکش سرامیکی وارد بازر شده‌اند. در مورد دکمه‌ها و پورت‌ها، در سمت راست دکمه پاور به همراه دکمه‌های تنظیم صدا وجود دارد. میکروفون ثانویه در قسمت بالا قرار گرفته است و پورت Type-c نیز در قسمت پایین گوشی قرار دارد.

هر دوی این گوشی‌ها دارای IP68 هستند که تا حدی از آسیب آب و گرد و غبار محافظت می‌شوند.

دوربین شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو

شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو

بد نیست پیش از هر چیز به دوربین گوشی‌های هوشمند شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو بپردازیم که با طراحی متفاوت ماژول دوربین و محصولی از شرکت لایکا خودنمایی می‌کند. ماژول دوربین هر دوی این گوشی‌ها به صورت مربعی ساخته شده است. برجستگی آن موجب می‌شود که گوشی هنگام قرار گرفتن روی سطح صاف تکان بخورد و صاف قرار نگیرد.

با توجه به قیمت، شیائومی 13 پرو دارای دوربینی است که از یک گوشی پرچمدار انتظار می‌رود. یک دوربین سه‌گانه در پشت گوشی قرار گرفته است که شامل دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، یک لنز واید 50 مگاپیکسلی و یک لنز تله فوتوی 50 مگاپیکسلی است. در قست جلوی گوشی Xiaomi13 pro نیز یک دوربین 32 مگاپیکسلی برای گرفتن عکس سلفی قرار دارد. دیگر چه انتظاری از دوربین‌های یک گوشی موبایل می‌توان داشت؟!

و حالا ببینیم که آیا این لنزهای 50 مگاپیکسلی واقعاً کارایی خوبی هم دارند و یا فقط یک خودنمایی به حساب می‌آیند.

لنز اصلی 50 مگاپیکسلی شیائومی 13 پرو در شرایط نور کافی مانند نور روز، عکسهای خارق‌العاده‌ای می‌گیرد، واضح و پر از جزئيات و رنگ‌ها کاملاً طبیعی به نظر می‌رسند.  در شرایط نور کم لنز اصلی همچنان عملکرد خوبی در گرفتن عکس نشان می‌دهد. دارای تثبیت کننده تصویر  اپتیکال است که به گرفتن تصاویر کاملاً پایدار و دقیق در شب کمک می‌کند. تصاویز نویز زیادی ندارند و دقت رنگ هم خیلی خوب است.

شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو

یک نکته بسیار خوب این است که حتی لنز تله فوتو نیز از OIS پشتیبانی می‌کند به این معنی که می‌توانید به سوژه نزدیک شوید و همچنان عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید بدون اینکه دستان خود را مانند سنگ ثابت نگه دارید. در مورد لنز تله نیز باید گفت که کیفیت عکسها فوق‌العاده است و تمام نکات مهم در عکاسی پرتره در نظر گرفته شده است. لنز واید نیز عکس‌های خوبی با میدان دید 115 درجه می گیرد و تنها ایرادش این است که با کم شدن نور کیفیت عکس کمی پایین می‌آید. در نهایت دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی نیز عکس‌های خوبی در نور روز ثبت می‌کند. رنگ پوست کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد و در کل عملکرد قابل قبولی دارد.

دوربین شیائومی 13، به دوربین اصلی IMX800 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و فاصله کانونی معادل 23 میلی‌متر مجهز شده و از تثبیت‌ کننده تصویر فوق‌العاده اپتیکال Hyper OIS پشتیبانی می‌کند. دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 و فاصله کانونی معادل 75 میلی متر دارد و از لرزشگیر اپتیکال OIS پشتیبانی می کند. لنز واید 12 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و فاصله کانونی معادل 15 میلی متر بخش دوربین را تکمیل می‌کند. و شما می‌توانید با خیال راحت عکسهای حرفه‌ای و با کیفیتی ثبت کنید. البته بزرگترین ویژگی دوربین Xiaomi13 نیز مزیت تصویربرداری لایکا است.

دوربین اصلی گوشی شیائومی 13 هیچ مشکلی در عملکردش در روز با نور کافی ندارد. در فضاهای کم نور، دوربین اصلی  نور را بصورت اتوماتیک افزایش نمی‌دهد ولی می‌تواند ظاهر عکس را به طوری که با کیفیت به نظر برسد حفظ کند.

لازم به ذکر است که دوربین اصلی شیائومی 13 دارای دکمه میانبر زوم 2 برابری نیز می‌باشد. پس از زوم کیفیت تصویر با دوربین اصلی کاهش نمی‌یابد. اما در شب، کاهش کیفیت تصویر را احساس خواهید کرد. از نظر فیلمبرداری، دوربین اصلی Xiaomi13 و لنز تله فوتو 75 میلی متری، هر دو از فیلمبرداری 4K  با  30 فریم بر ثانیه و Dolby Vision HDR پشتیبانی می کنند.

پردازنده‌ای قوی در دل شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو ، پرچمداران جدید

شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو

هر دو گوشی سری 13 شیائومی مجهز به پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 هستند. بنابراین نیاز نیست نگران عملکرد این گوشی‌ها باشید. برنامه ها به سرعت باز می‌شوند و جابجایی بین برنامه‌ها نیز روان است. باز بودن همزمان چند برنامه نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند. در مورد این پردازنده تست‌های مختلفی انجام شده است از جمله اجرای هم‌زمان شبکه‌های اجتماعی و حتی بازی‌هایی با گرافیک سنگین و باید گفت گوشی‌های شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو با پردازنده  Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 کاملاً قوی عمل کردند. می‌توان گفت این خبر خوبی برای گیمرهاست که گوشی مطلوبشان از هر لحاظ، حالا در دسترس است.

در مورد حافظه داخلی گوشی‌های شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو می‌توانید انتخاب‌های متنوعی داشته باشید. مشخصات حافظه به شرح زیر است:

شیائومی ۱۳:

  • ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۱۲ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی

شیائومی ۱۳ پرو:

  • ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۱۲ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی

صفحه نمایش شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو

شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو

هر دو گوشی سری 13 دارای صفحه نمایش AMOLED هستند. شیائومی 13 پرو دارای صفحه نمایش بزرگ 6.73 اینچی با ریفرش ریت 120 هرتز است. تا این جا مشخصات تمام گوشی‌های پرچمدار همین است اما این صفحه نمایش 2K با وضوح 1440 در 3200 پیکسل و حداکثر روشنایی 1900 نیت است که آن را متمایز می کند. صفحه نمایش به اندازه‌ای روشن می‌شود که می‌تواند در روزهای آفتابی در فضای باز استفاده شود. بسیار نزدیک به روشنایی 2000 نیتی است که سری iPhon14 ارائه می دهد.

شیائومی 13 دارای صفحه نمایش 6.36 اینچی است که در مقایسه با بسیاری از گوشی های پرچمدار 6.7 اینچی، صفحه نمایش کوچکی به حساب می آید. و از آنجایی که طراحی صفحه صاف است لمس تصادفی صفحه با یک دست هنگام تایپ کردن بعید است که اتفاق بیفتد. کیفیت کلی صفحه نمایش شیائومی 13 نیز بسیار خوب است. حداکثر روشنایی 1900 نیت است و نمایشگر صفحه نمایش حتی در نور خورشید بسیار واضح است. اگرچه این صفحه نمایش رزولوشن 2K ندارد اما همچنان تجربه خوبی از تصویر ارائه می‌دهد. مهمتر از آن، شیائومی 13 دارای نور دی سی کامل و صفحه نمایش HDR است. صفحه نمایش HDR باید به صورت دستی در تنظیمات فعال شود. رزولوشن آن نیز 1080 در 2400 پیکسل است.

نرم افزار و رابط کاربری  Xiaomi13 و Xiaomi 13 Pro

شیائومی برای هر دو این گوشی‌ها از نرم‌افزار و رابط کاربر MIUI14 استفاده کرده که جدیدترین ورژن رابط کاربری MIUI است و حسی شبیه به گوشی‌های آیفون را منتقل می‌کند. حریم خصوصی نیز در این نسخه افزایش یافته است. رابط کاربری ساده و سریع است. برخی از برنامه های شخص ثالث طبق معمول از قبل نصب شده اند، اما می‌توانید اکثر آنها را حذف کنید. امکان سفارشی سازی و شخصی سازی نیز وجود دارد.

 

باتری در گوشی‌های شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو

شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو

شیائومی 13 پرو با یک باتری 4820 میلی آمپر ساعتی عرضه می‌شود که کمی بزرگتر از باتری 4500 میلی آمپری داخل شیائومی 13 است. شاید بنظر عجیب بیاید که چرا نسبت به سایر گوشی‌های پرچمدار و حتی میان‌رده، باتری این گوشی کمتر از استاندارد در نظر گرفته شده اما بعد از استفاده از گوشی Xiaomi13 pro  متوجه می‌شوید که با این باتری می‌توانید یک روز کامل با گوشی خود کار کنید بدون نگرانی از اتمام شارژ. شیائومی 13 پرو دارای پشتیبانی از شارژ سریع 120 واتی است که طبق گفته این برند، 19 دقیقه طول می کشد تا گوشی از 0 تا 100 درصد به طور کامل شارژ شود. این دستگاه دارای شارژ بی سیم 50 واتی است که سریعتر از شارژ سیمی بسیاری از تلفن های هوشمند میان‌رده دیگر است.

در مورد گوشی Xiaomi13 باید گفت که دارای باتری داخلی 4500 میلی آمپر ساعتی است که از شارژ سریع 67 واتی، شارژ بی سیم 50 واتی و شارژ معکوس بی سیم 10 واتی پشتیبانی می کند و برای شارژ کامل 45 دقیقه طول می کشد.

بررسی گوشی‌های شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو در یک نگاه کلی

مشخصات شیائومی 13 پرو شیائومی 13
پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 اسنپدراگون 8 نسل 2
حافظه حداقل 8 گیگابایت رم 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی حداقل 8 گیگابایت رم 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی
نرم افزار MIUI14 MIUI14
دوربین اصلی 50 مگاپیکسل، فوتو تله 50 مگاپیکسل، واید 50 مگاپیکسل اصلی 50 مگاپیکسل، فوتو تله 10 مگاپیکسل، واید 12 مگاپیکسل
دوربین سلفی 32 مگاپیکسل 32 مگاپیکسل
باتری 4820 میلی آمپر ساعت 4500 میلی آمپر ساعت
وزن 229 گرم 185 گرم
قیمت حدودی 899 دلار 699 دلار

حرف آخر:

Xiaomi13 pro یک گوشی پرچمدار فوق العاده است. ساده به نظر می رسد اما بهترین‌ها را در خود جای داده است. عملکرد پردازنده‌اش عالی است و می‌تواند حتی سنگین‌ترین بازی‌ها را نیز به راحتی انجام دهد. صفحه نمایش زیبا و یکی از بهترین‌های موجود در بازار است. با توجه به دوربین فوق‌العاده‌ای که شیائومی برای این محصول در نظر گرفته می‌توان گفت بهترین انتخاب برای علاقه‌مندان به عکاسی و بازی است.

و اما درباره Xiaomi13 ، به عنوان یک گوشی پرچمدار با صفحه نمایش کوچک، شیائومی 13 بیشتر شبیه یک گوشی همه کاره به نظر می‌رسد. از نظر عملکرد، به پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 مجهز شده است. تصویربرداری توسط لایکا پشتیبانی می‌شود و همچنین به لنز تله فوتو 75 میلی متری مجهز شده است. هرچند دوربین‌اش در برخی موارد مثل تله فوتو و واید از شیائومی 13 پرو ضعیف تر است اما باز هم کیفیت قابل قبولی ارائه می‌دهد. از لحاظ نرم‌افزار و سیستم عامل هم تفاوتی با هم خانواده خود ندارد. در کل شیائومی در ارائه محصول پرچمدار قابل قبول در مقابل رقبا کاملا موفق بوده و توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده است.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.