بررسی شیائومی 14 و خانواده جدید پرچمداران Xiaomi

بهار سهراب بیگی
20 اسفند, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

شیائومی 14 و خانواده پرچمدارش که شامل شیائومی 14 پرو و شیائومی 14 اولترا می‌شود به بازار معرفی شدند تا یک بار دیگر کمپانی Xiaomi اعلام کند فصل معرفی گوشی‌های هوشمند لاکچری‌اش رسیده است. اگر خوب به خاطر داشته باشید هر سال همین زمان شیائومی سری جدید از گوشی‌های هوشند پرچمداراش را به بازار معرفی می‌کند که امکانات ویژه‌ای دارند و سر و صدای زیادی به پا می‌کنند.

اینبار هم نوبت به شیائومی 14 و خانواده سری 14 ها رسیده است. در این مقاله قصد داریم این خانواده لاکچری را بررسی کنیم و ببینیم با توجه به حضور پر رنگ هوش مصنوعی در تولیدات جدید رقبا، شیائومی چه گلی کاشته است؟!

با توجه به اینکه Xiaomi14 pro قرار نیست در خارج از چین عرضه شود ظاهراً گوشی شیائومی 14 باید در کنار شیائومی 14 اولترا بار مضاعفی از لحاظ انتظارات یک پرچمدار قوی را به دوش بکشد. برای بررسی سری 14 گوشی‌های لاکچری Xiaomi با پرهان‌تک همراه باشید.

شیائومی 14

مشخصات کلی شیائومی 14 :

احتمالاً برای بسیاری از شما هم این سوال پیش آمده است که چطور یک شرکت از مدل پرو خود برای عرضه جهانی می‌گذرد و تصمیم می‌گیرد یک مدل میان رده و یک مدل پرچمدار را به بازار عرضه کند؟!

این دقیقاً غافلگیری است که در رونمایی بارسلونا برای منتقدین رخ داد. و احتمالاً قدرت‌نمایی‌ای از طرف شیائومی به حساب می‌آید تا جایی که می‌خواهد به رقبایش بگوید «در یک گوشی غیر حرفه‌ای‌ام آنچنان قوی عمل کرده‌ام که ترجیح می‌دهم مدل پرو آن را به خارج از کشورم عرضه نکنم

و اما بیایید با هم نگاهی به مشخصات شیائومی 14 بیاندازیم و ببینیم قرار است چطور طرفداران و منتقدان را تحت تأثیر قرار دهد.

طبق معمول همیشه با طراحی ظاهری و وزن و ابعاد گوشی شروع می‌کنیم. Xiaomi14  در ابعاد  152.8 ×71.5 ×8.2 میلیمتر و با وزن 193 گرم ساخته شده است. تا اینجا بنظر می‌رسد که با گوشی نسبتاً خوش دست و ظریف و باریکی روبرو هستیم. اما همین اول کار یکی از چیزهایی که توی ذوق می‌زند اندازه بزرگ پنل دوربین پشت گوشی است که از ظرافت کار می‌کاهد.

جالب است که این پنل بزرگ در طراحی خانواده سری 14 به شدت به چشم می‌آید هرچند که در کل، گوشی شیائومی 14 فقط در حد یک به روز رسانی مدل قبل‌تر خود نیست و پیشرفت‌های چشمگیری داشته که در ادامه به آن می‌پردازیم اما خوب بنظر می‌رسد به ظرافت ظاهری هم می‌شد بیشتر از این دقت کرد.

این ستاره جدید کمپانی شیائومی در رنگ‌های سفید، مشکی و سبز جید که طرفداران خاص خود را دارد به بازار عرضه شده است. جنس پشت گوشی از سیلیکون پلیمر ساخته شده و جنس جلوی آن از شیشه (گوریلا گلس ویکتوس). و اینها در یک قاب آلمینیومی قرار گرفته‌اند.

و البته شیائومی 14 دارای استاندارد IP68 است که این گوشی زیبا و جدید شما را  در برابر گرد و غبار/آب (تا 1.5 متر به مدت 30 دقیقه) مقاوم می‌کند. با توجه به بازار اقتصادی دنیا و از جمله کشور خودمان فکر می‌کنم این نکات به ظاهر ریز اتفاقاً خیلی هم به چشم بیاید.

شیائومی 14

مشخصات صفحه نمایش شیائومی 14 ، دریچه رویایی رنگ‌ها:

شیائومی برای این گوشی هوشمند خاص خود از یک صفحه نمایش LTPO OLED 6.36 اینچی، 68B رنگ و نرخ تازه سازی 120 هرتز با ویژگی Dolby Vision به همراه HDR10+ و حداکثر روشنایی 3000 نیت همچنین وضوح تصویر 1200 پیکسل در 2670 پیکسل استفاده کرده است.

خوب حالا من از شما سوال می‌کنم دیگر از یک صفحه نمایش با کیفیت چه انتظاری دارید؟!

تمام این مشخصات در بهترین حالت فقط برای گوشی‌های پرو و اولترا بکار می‌رود. اما با توجه به اینکه شیائومی تصمیم گرفته است این مشخصات را برای شیائومی 14 بکار ببرد می توان حدس زد که چرا قرار نیست شیائومی 14 پرو به بازار جهانی وارد شود.

شیائومی 14

دوربین شیائومی 14 چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم پنل دوربین‌ گوشی‌های سری 14 شیائومی اندازه قابل ملاحظه‌ای دارند. در این پنل نسبتاً بزرگ یک لنز اصلی 50 مگاپیکسلی با f/1.6 یک لنز تله فتو 50 مگاپیکسلی با f/2.0 و یک لنز فوق عریض 50 مگاپیکسلی با f/2.2 قرار گرفته که می‌تواند با چنین مشخصاتی کیفیت عکس‌های شما را تضمین کند.

دور بین جلو هم 32 مگاپیکسل است با f/2.0 که نوید سلفی‌هایی شفاف و با کیفیت را به شما می‌دهد.

پنل دوربین Xiaomi 14  اکنون می تواند ویدیوها را با کیفیت 4k با سرعت 60 FPS  (فریم بر ثانیه) ضبط کند، در حالی که نسخه قبلی آن یعنی 13 شیائومی تنها می‌تواند کیفیت Full HD و حداکثر 30 سرعت  FPS را پوشش دهد. دوربین سلفی عکس‌های خوبی می‌گیرد و از رزولوشن کامل ۳۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند بدون اینکه هیچ عکسی پیکسل پیکسل شود.

شیائومی معمولاً برای دوربین‌های گوشی‌های هوشمند رده بالای خود با شرکت لایکا همکاری می‌کند و قرارداد دارد و شیائومی 14 نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همکاری با لایکا به همینجا ختم نمی‌شود و اینبار به نرم افزار نیز گسترش یافته است. در برنامه دوربین، کاربران می‌توانند از بین حالت‌های مختلف و همچنین بین دو حالت تصویر لایکا، Leica Vibrant و Leica Authentic، یک کدام را انتخاب کنند.

البته هر دو را می‌توان از طریق یک نماد در سمت راست بالای صفحه فراخوانی کرد و هر کدام با کالیبراسیون رنگ متفاوتی کار می‌کنند. در Leica Vibrant، رنگ‌ها اشباع‌تر هستند، در حالی که در Leica Authentic، برای بازتولید سبک رنگ اصلی لایکا رنگ‌های شفاف در نظر گرفته شده است. از نظر نور هم هیچ مشکلی نیست چون کیفیت عکس‌ها هم در روز که نور به اندازه کافی هست مناسب است و هم در شب.

شیائومی 14

پردازنده قوی شیائومی 14 و سایر مشخصات آن:

پردازنده بکار رفته در شیائومی 14 و خانواده لاکچری‌اش اسنپدراگون 8 نسل 3 است که از نظر عملکرد به طور قابل توجهی بهتر از Xiaomi13 عمل می‌کند. و این سوپر استار جدید کمپانی را به یکی از سریع‌ترین گوشی‌های هوشمند موجود تبدیل می‌کند.

در تست‌های تک هسته‌ای انجام شده فقط ایفون 15 اپل عملکرد تک هسته‌ای بالاتری نسبت به Xiaomi14 داشته است.

متأسفانه یکی از نقدهایی که به این گوشی وارد است مربوط است می‌شود به معیارهای هوش مصنوعی Almark که در این گوشی نیز به اندازه شیائومی 13 ضعیف عمل می‌کند. اما در سایر رقابت‌ها تقریباً همیشه در صدر قرار دارد تا جایی که در بنچمارک GPU موفق شد حتی Samsung Galaxy S23 را هم شکست دهد.

با توجه به این مشخصات به این نتیجه می‌رسیم که گوشی شیائومی 14 می‌تواند مورد توجه علاقه‌مندان به بازی‌های موبایلی نیز قرار گیرد. حتی بازی‌های سخت گرافیکی مانند Genshin Impact.

شیائومی 14

سایر مشخصات:

شیائومی 14 در 5 ورژن از نظر حافظه و رم به بازار عرضه می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • حافظه داخلی 256 گیگابایت و رم 8 گیگ.
  • حافظه داخلی 256 گیگابایت و رم 12 گیگ.
  • حافظه داخلی 512 گیگابایت و رم 12 گیگ.
  • حافظه داخلی 512 گیگابایت و رم 16 گیگ.
  • حافظه داخلی 1 ترابایت و رم 16 گیگ.

سیستم عامل بکار رفته در این گوشی اندروید 14 و نرم افزار HyperOS است. اندازه باتری در گوشی Xiaomi14 کمی بزرگ‌تر شده و 4610 میلی‌ آمپر ساعتی است. مدت زمان مورد نیاز برای شارژ حدوداً 39 دقیقه است و این گوشی هوشمند از شارژ بی سیم تا 50 وات پشتیبانی می کند و شارژ بی سیم معکوس با حداکثر 10 وات نیز امکان پذیر است؛ در جعبه گوشی نیز یک شارژر سریع 90 واتی به جای 67 واتی قرار داده شده است.

از  لحاظ عمر باتری هم خبر خوب اینکه با وجود وب‌گردی تا 18 ساعت جوابگویی دارد. همچنین در کنار آن می‌توانید یک کابل USB-A به USB-C جهت شارژ و انتقال اطلاعات هم بیابید.

یکی دیگر از مشخصات جالب توجه گوشی  Xiaomi14 حسگر اثر انگشت اپتیکال است که در صفحه نمایش ادغام شده است و از نظر سرعت عملکرد هم در تست‌ها شکایتی نداشته. علاوه بر آن تشخیص چهره 2 بعدی نیز وجود دارد که می‌توان برای امنیت دستگاه بکار برد.

شیائومی 14

قیمت شیائومی 14 در بازار جهانی و ایران:

طبیعتاً یکی از چالش‌های امروز برای خرید یک گوشی هوشمند با کیفیت قیمت آن است. قیمت گوشی Xiaomi14 در بازار جهانی  669.99 دلار اعلام شده است که مسلماً در صورت واردات به ایران هزینه‌های دیگری نیز به آن اضافه می‌گردد و با قیمتی بیش از این به دست مشتری خواهد رسید.

شیائومی 14

مشخصات کلی گوشی شیائومی  14 اولترا، عضو لاکچری خانواده:

همانطور که چندین بار اشاره کردیم شیائومی تصمیم دارد نسخه پرو را فقط به چین اختصاص دهد. اما نسخه شیائومی 14 اولترا خوشبختانه رونمایی جهانی داشته است. آنچه در این گوشی به آن بسیار تأکید شده است کیفیت بسیار بالای پنل دوربین آن است که مجموعه ای حرفه‌ای از لنز‌های لایکا و نرم‌افزار دوربین است که برای عکاسان موبایل بسیار وسوسه کننده است. در ادامه به مشخصات Xiaomi14 Ultra به صورت مختصر اشاره می‌کنیم:

  • وزن این گوشی 230 گرم است.
  • ابعاد 161.4 × 75.3 × 9.2 میلی‌متر
  • جنس پشت، از چرم وگان با فریم تیتانیوم و جنس جلوی گوشی از شیشه
  • صفحه نمایش LTPO AMOLED، 6.73 اینچی، نرخ تازه سازی 120 هرتز و رزولوشن 1440 × 3200 پیکسل.
  • سیستم عامل اندروید 14 با نرم افزار HyperOS
  • پردازنده کوالکوم اسنپدراگون 8 نسل 3
  • حافظه داخلی : 256 گیگابایت و رم 12 گیگ، 512 گیگابایت و رم 16 گیگ و 1 ترابایت و رم 16 گیگ.
  • شیائومی 14دوربین‌ها:

  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسل با f/1.6
  • لنز تله فوتو 50 مگاپیکسل با f/1.8
  • لنز پریسکوپ تله فوتو 50 مگاپیکسل با f/2.5
  • لنز فوق عریض 50 مگاپیکسل با f/1.8
  • فیلمبرداری 8K با سرعت 24/30 فریم بر ثانیه یا 4K با سرعت 24/30/60/120 فریم بر ثانیه
  • دوربین سلفی 32 مگاپیکسل با f/2.0
  • باتری 5000 میلی آمپر ساعتی
  • شارژ سریع 90 وات با سیم، شارژ سریع 80 وات بدون سیم، شارژ برعکس 10 وات
  • قیمت جهانی 1500 یورو

شیائومی 14

نتیجه گیری:

با توجه به تمام مطالبی که تا اینجا عنوان شد می‌توانیم به این نتیجه برسیم که شیائومی در واقع این سری محصول خود را برای یک رقابت حسابی با اپل 15 و S23 Ultra روانه بازار کرده است. اما آیا واقعاً ارزش پرداخت چنین قیمتی را دارد؟

طبیعتاً هرکدام از این محصولات وارد ایران شود با هزینه‌های جانبی قیمتی بیش از این نیز خواهد داشت. در نتیجه توجه به گارانتی گوشی شیائومی نیز از نکاتی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

با توجه به رشد روزافزون گوشی‌های هوشمند در دنیای تکنولوژی رقابت در بدست آوردن بازار تنگاتنگ شده است و همین امر انتخاب را هم برای کاربران دشوار کرده است بنابراین احتمالاً هر شرکت باید به دنبال یک مزیت رقابتی خاص باشد.

مثلاً شیائومی 14 امسال روی دوربین‌های لایکا و نرم‌افزار دوربین‌اش خیلی مانور داده است. به طور کلی توانسته خودش را به خوبی نشان دهد. و حتی تبدیل به رقیبی جدی برای آیفون 15 اپل و Samsung S23 Ultra شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.