لپ‌تاپ شفاف لنوو، جدیدترین گام به فیلم‌های علمی تخیلی!

بهار سهراب بیگی
29 بهمن, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

لپ‌تاپ شفاف لنوو اخیراً توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. ظاهراً هر وقت که گمان می‌کنیم دنیای تکنولوژی در رشد و دستیابی به آخرین برتری‌ها دیگر چیز جدیدی در چنته ندارد، یکی از شرکت‌ها جادویی جدید از خلاقیت در این جهان بی انتها را رو می‌کند.

و این‌بار لپ تاپی تماماً ترنسپرنت و شفاف که بنظر کاملاً کانسپتی مجهول است. برای مخاطبان سوالات زیادی را ایجاد کرده است. اینکه چطور می‌شود با آن کار کرد؟ و یا کار کردن با آن چقدر امنیت دارد؟ و اصلاً با وجود لپ‌تاپ شفاف لنوو تکلیف حریم شخصی چه می‌شود؟

راستش را بخواهید جواب تمام این سوالت را باید شرکت لنوو بدهد و البته تمام شرکت‌های دیگری که قصد دارند لپ‌تاپ شفاف تولید کنند. از طرفی هم تا زمانی که لپ‌تاپ شفاف لنوو وارد بازار نشده است خیلی نمی‌توانیم در مورد عملکرد آن قضاوت کنیم.

در این مطلب قصد داریم تا حدودی به همین موضوع بپردازیم پس با پرهان‌تک همراه باشید.

آیا لپ‌تاپ شفاف لنوو آغاز گر فناوری صفحه نمایش شفاف است؟

باید به عرض‌تان برسانم که خیر! واقعیت این است که این مفهوم و موضوع خیلی سال پیش حدود سال 2010 توسط سامسونگ و تحت عنوان فناوری صفحه نمایش شفاف در CES ارائه شده است اما هنوز به مرحله تولید نرسیده است.

هرچند قبلاً قطارهایی با صفحه نمایش شفارف OLED در ژاپن و چین دیده شده است. و ال‌جی نیز در نمایشگاه CES امسال یک تلویزیون شفاف Signature T را معرفی کرد که می‌گوید در سال 2024 به بازار عرضه می‌کند. با توجه به همه این‌ها نمی‌توانیم بگوییم لپ‌تاپ شفاف لنوو در این قضیه پیشرو است اما اولین لپ‌تاپی است که یک صفحه نمایش شفاف را به یک صفحه کیبورد شفاف جفت کرده است. و رونمایی از آن جذابیت زیادی ایجاد کرده است.

لپ‌تاپ شفاف لنوو

لپ‌تاپ شفاف لنوو چه کاربردی خواهد داشت؟

بسیاری از افرادی که به بررسی این Lenovo Transparent laptop می‌پردازند این نکته برای‌شان حائز اهمیت شده است که چنین لپ‌تاپی به درد کار کردن در چه فضایی می‌خورد. و اینکه آیا افرادی که آن طرف صفحه نمایش نشسته‌اند قادر خواهند بود مطالب روی صفحه نمایش را ببینند.

راستش را بخواهید خود من هم خیلی در این مورد کنجکاوم چون اگر همچین اتفاقی بیفتد عملاً این لپ‌تاپ هیچ حریم شخصی و امنیتی نخواهد داشت. و احتمالاً کار کردن با آن نیز اصلاً کار راحتی نخواهد بود. برخی معتقدند چنین فناوری‌ای بیشتر به کار افرادی می‌آید که در بخش پذیرش کار می‌کنند و یا بطور مثال احتیاج به وارد کاردن و کار کردن با دیتای حساس را ندارند و در عین حال باید مراقب رفت و آمد اطرافشان نیز باشند.

مشخصات لپ‌تاپ شفاف لنوو:

آنچه از اطلاعات درز کرده به دست آمده نشان می‌دهد که علاوه بر صفحه نمایش شفاف، یک صفحه کلید بسیار حساس به لمس هم داریم و یک قلم نیز در کنار آن‌ها قرار گرفته که به جذابیت لپ‌تاپ شفاف لنوو افزوده است چون با وجود این قلم می‌توانید به راحتی روی صفحه نمایش بنویسید یا طراحی کنید.

یک نکته مهم برمی‌گردد به اینکه بسیاری از این طرح‌ها فقط در حد یک نمونه و یا طرح باقی می‌مانند مثلا سال گذشته همین شرکت لنوو یک لپ‌تاپ قابل چرخش را در نمایشگاه بزرگ فناوری به نمایش گذاشت که به شما امکان می‌داد با فشردن یک دکمه نمایشگر 12.7 اینچی افقی 4:3 را به سمت بالا کشیده و به یک صفحه نمایش 15.3 اینچی پرتره 8:9 تبدیل کنید. اما بعد از آن همه برو بیا، همه چیز فقط در حد همین نمایش باقی ماند و هیچ صحبتی از ارائه آن به بازار به میان نیامد.

حالا سوال مهم این است که آیا قرار است همین سرنوشت برای لپ‌تاپ شفاف لنوو نیز رقم بخورد؟!

شاید هم سال 2024 سالی باشد که در نهایت دروازه‌ای به روی ورود رسمی این فناوری به بازار تکنولوژی گشوده شود. من را که به یاد فیلم‌های علمی تخیلی می‌اندازد که سال‌ها پیش وقتی نوجوان بودیم با تعجب و هیجان ما را میخکوب تلویرزیون می‌کرد و افرادی را می‌دیدیم که عینکی به چشم می‌زدند و وارد دنیای مجازی می‌شدند و یا با یک حرکت دست اطلاعاتی مقابل صورتشان ظاهر می‌شد و یا می‌توانستند اطلاعات زیادی را با یک تراشه کوچک در بدن خود جاسازی کنند و جابجا نمایند.

همینطور که می‌بینید تمام این تخیلات و تصورات امروزه در حال شکل گرفتن و اجرا شدن است از عینک اپل ویژن و تراشه ایلان ماسک در مغز انسان گرفته تا هوش مصنوعی و انواع رباط‌ها و لپ‌تاپ‌های شفاف.

خوب از بحث فیلم‌های تخیلی که بگذریم دوباره می‌رسیم به لپ‌تاپ شفاف لنوو، طبق تصاویر محدودی که از این محصول به دست ما رسیده است به نظر می‌رسد این لپ‌تاپ نه تنها دارای صفحه نمایش شفاف است بلکه حاشیه‌های شفافی هم دارد که ظاهر transparent آن را دو چندان کرده است.

وقتی هیچ تصویری نمایش داده نمی‌شود، صفحه نمایش تقریباً به طور کامل شفاف است، اما به محض اینکه صفحه نمایش به کار می‌افتد تقریباً هر چیزی را که انتظار دارید روی صفحه می‌بینید، از جمله متن، تصاویر گرافیکی، ویدیو، بازی یا محتوای دیگر که شما آن را روی صفحه فراخوانده باشید. از روی عکس‌ها، نمی‌توانیم اطلاعات زیادی در مورد نوع پورت‌های لپ‌تاپ متوجه شویم و فقط مجبوریم به شایعات بسنده کنیم.

لپ‌تاپ شفاف لنوو

نکات منفی لپ‌تاپ شفاف لنوو:

قبل‌تر هم به این موضوع اشاره کردیم که تا وقتی محصول وارد بازار نشده و مورد استفاده عموم قرار نگرفته است نمی‌شود به طور قطع از نقاط قوت و ضعف آن حرف زد اما تا همین‌جای کار آنچه از ظاهر قضیه بنظر می‌رسد

یکی از جنبه‌های منفی این نوع صفحه نمایش این است که کاربر نمی‌تواند به آسانی روی آنچه در حال نمایش است تمرکز کند. تصور کنید در حال نوشتن یک مقاله هستید و یا می‌خواهید ویدیویی را ببینید و در عین حال پشت تصویر یا مطلب شما هم دیده می‌شود. و همین موضوع کافی است تا موجب حواس پرتی شما گردد.

البته برخی کمپانی‌ها مانند ال‌جی برای این مشکل راه حل‌هایی پیدا کرده‌اند مثلاً تلویزیون شفاف LG یک صفحه مشکی رنگ قابل جابجایی دارد که موقع پخش تصویر بک راند صفحه نمایش را می‌پوشاند و از حالت شفاف خارج می‌شود.

یکی دیگر از این نکات مربوط به هدف استفاده از چنین محصولی است. واقعاً چه کسی می‌خواهد از یک لپ‌تاپ شفاف استفاده کند؟ و هدف از ساخت آن به غیر ازاینکه خیلی باحال است چیست؟ با توجه به اینکه قطعاً هزینه تولید همچین محصولی نسبت به یک لپ‌تاپ معمولی بسیار بالاتر خواهد بود آیا کاربردی نیز هست و ارزش خریدن دارد؟

لپ‌تاپ شفاف لنوو

نتیجه‌گیری:

لپ‌تاپ شفاف لنوو با این‌که اولین بار نیست که به عنوان یک فناوری شفاف معرفی می‌شود اما این امکان را دارد که به عنوان اولین لپ‌تاپ شفاف دنیا وارد بازار شود. در مورد مشخصات آن نتوانستیم به جزئیات زیادی اشاره کنیم چون در حال حاضر به غیر از یکی دوتا عکس که توسط WindowsReport لو رفته است اطلاعات زیادی در دست نیست.

نکته مهم دیگر این است که این محصول قطعاً محصول پر هزینه‌ای خواهد بود اما با توجه به اینکه سالهاست در زمینه تولید لپ‌تاپ‌ها تحول زیاد و عجیبی رخ نداده است ورود لپ‌تاپ شفاف لنوو به بازار می‌تواند یک تحول عظیم باشد.

در مورد کاربرد آن هنوز شبهات زیادی وجود دارد اما برخی معتقد هستند این لپ‌تاپ احتمال دارد به درد افرادی بخورد که قصد دارند اطلاعات خود را در حین کار با همکارشان به اشتراک بگذارند. و یا به طور مثال یک طرح سه بعدی فوق العاده را به نمایش بگذارند.

نظر شما در این مورد چیست؟

به نظرتان این محصول هم مانند بسیاری از محصولات لنوو فقط در حد یک طرح باقی می‌ماند یا موفق می شود پا به عرصه رقابت و بازار بگذارد؟ آیا اگر این محصول به بازار بیاید شما حاضرید برای خرید آن با وجود دردسرهایی که از آن ها نام بردیم هزینه کنید؟

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.