هدست واقعیت مجازی اپل، زندگی در ژانر علمی تخیلی!

بهار سهراب بیگی
29 خرداد, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

هدست واقعیت مجازی اپل اولین عینک ٰVR/AR ای نیست که وارد بازار شده است. اما بیایید با خودمان رو راست باشیم از همین حالا که فقط از آن رونمایی شده است و خبر تست‌هایش پخش شده است خوب جنجالی در دنیای هدست‌های واقعیت مجازی به پا کرده است.

همه ما سال‌هاست که اکسسوری‌هایی شبیه به همین هدست واقعیت مجازی اپل را در فیلم‌های ژانر علمی‌ تخیلی و فضایی و یا فیلم‌های مربوط با موضوع پیشرفت جهان به سمت تکنولوژی محض و تسلط روباط‌ها بر زندگی بشر، روی صورت و در طراحی لباس بازیگران دیده‌ایم.

شاید اوایل برای‌مان عجیب بود و غیر ممکن و حتی محال اما شرکت‌هایی مانند اپل به مرور زمان ثابت کردند که هیچ چیز غیر ممکن نیست و تقریباً نیمی از تمام چیزی‌هایی که فقط در قاب کوچک تلویزیون دیده بودیم حالا یا در خانه‌هایمان جا خوش کرده‌اند و یا روزانه آن‌ها را همراه داریم، به دست می‌گیریم، داخل گوشمان قرار می‌دهیم و به موزیک مورد علاقه‌مان گوش می‌دهیم، به مچ دستمان می‌بندیم و از ضربان قلب گرفته تا تعداد قدم‌هایمان و حتی امور روزانه‌مان را برنامه‌ریزی می‌کنیم.

هدست واقعیت مجازی اپل نیز با اینکه یک اتفاق جدید نیست و پیش از این نیز شرکت‌های دیگری در راستای آشنا کردن کاربران با متاورس دست به اختراعی از این نوع زده بودند؛ اما یک پروداکت از غول دنیای تکنولوژی است که از زمان استیو جابز استعداد خاصی در تجاری سازی محصولاتش دارد.

هدست واقعیت مجازی اپل

هدست واقعیت مجازی اپل، ترکیبی از واقعیت و دنیای مجازی:

آنچه مورد ادعای اپل است تفاوت مهم و چشمگیر هدست واقعیت مجازی اپل با سایر عینک‌های واقعیت مجازی است. یعنی ترکیبی از واقعیت مجازی و واقعیت توسعه یافته. دقیقاً همان چیزی که در رویداد WWDC موجب هیجان زده شدن کاربرانی شد که هدست واقعیت مجازی اپل را تست کردند.

حسی که آن‌ها به زندگی در ژانر علمی تخیلی تشبیه کردند. این اتفاق در 4 ژوئن 2023 رخ داد و بشر برای اولین بار و کاملاً ملموس قدم به دنیای فیلم‌های تخیلی گذاشت، دنیایی که در آن می‌توانست با حرکت چشمانش اطلاعات را کنترل کند و یا در حالی که به منظره‌ای زیبا نگاه می‌کند با چشمانش به سرچ کردن راجع به موضوع خاصی بپردازد یا برنامه ای را باز کند و ببندد. واقعاً هم که هیجان انگیز است.

هرچند که هنوز تا عمومیت پیدا کردن فاصله خیلی زیادی دارد. همانطور که رقبای اپل پیش از این تلاش خیلی زیادی کردند برای عرضه یک محصول منحصر به فرد برای ورود و زندگی در متاورس اما همانطور که می‌بینیم هنوز موفق به عمومیت بخشیدن به محصولاتشان نشده اند. البته این را هم ناگفته نگذاریم که اپل روی این هیجان زده شدن مخطبان در اولین رونمایی محصولش  حساب زیادی کرده است.

درست مانند زمانی که برای اولین بار نخستین کامپیوتر تجاری و به دنبال سایر محصولاتش یعنی اولین ماوس و سیستم عامل گرافیکی و گوشی هوشمند را به بازار مصرفی عرضه کرد و دقیقاً با همچین هیجاناتی روبرو شد که موفقیتش را در بازار تضمین کرد.

در راستای همین تجاری سازی اگر بخواهیم به دو تا از موفقیت‌های اخیرش اشاره کنیم می‌شود به دو نمونه موفق اپل واچ و هدفون بی‌سیم ایرپاد اشاره کرد. که هیچ‌کدام اولین‌های بازار نبودند اما کیفیت و طراحی زیبای آن‌ها و اشتیاق کاربران به خرید و استفاده از محصولات این برند موجب شد این محصولات حتی از سایر برندها بیشتر به کاربران شناسانده شوند.

بنابراین هدست واقعیت مجازی اپل نیز می‌تواند همین رویه را پیش بگیرد و در صنعت پوشیدنی‌ها موجب آشنایی بیشتر و حتی اشتیاق بیشتر کاربران به خریدن و داشتن یک عینک واقعیت ترکیبی شود. شاید هم بعدها تبدیل به یک ضرورت در زندگی همه تبدیل گردد. این را باید از اهالی کوپرتینو تحت مدیریت تیم کوک پرسید که چه برنامه‌ای برای قدم‌های بعدی در راستای پیوند هرچه بیشتر زندگی انسان‌ها با تکنولوژی دارند.

هدست واقعیت مجازی اپل

آیا هدست واقعیت مجازی اپل به تنهایی وارد بازار می‌شود؟

درست زمانی که این کمپانی حسابی مشغول ثبت حق اختراع برای هدست واقعیت مجازی اپل بود، شایعاتی شنیده می‌شد مبنی بر اینکه این شرکت به تازگی چند حق اختراع جدید هم به ثبت رسانده است از جمله یک دستکش برای شناسایی و لمس پوستی در AR/ VR. که خوب همین اخبار همه ذهن‌ها را به این سمت برد که احتمالاً آن دستکش‌ها نیز باید یک ارتباطی با هدست واقعیت مجازی اپل داشته باشند.

البته بعدها مشخص شد که این دستکش واقعیت مجازی این قابلیت را دارد که نشانگر ماوس را حرکت دهد، به عنوان نوار پیمایش عمل کند، پوشه‌ها و فایل‌ها را باز کند و ببندد و کنترل‌ها و عملکرد‌هایی از این دست.

البته این تنها ابزاری نیست که هدست واقعیت مجازی اپل را همراهی می‌کند بسیاری از سایر ابزارها در طراحی و ساخت آن بکار رفته اند که در ادامه راجع به آن‌ها هم صحبت می‌کنیم.

هدست ولقعیت مجازی اپل

هدست واقعیت مجازی اپل چیست؟

این ستاره جدید دنیای اپل که با نام Apple vision pro یا همان هدست واقعیت مجازی اپل هم شناخته می‌شود در واقع یک نوع عینک واقعیت ترکیبی است که روی چشم قرار میگیرد و از این طریق یک نمایشگر بزرگ را مقابل چشمان شما قرار می‌دهد.

پیش از این هم گفتیم که اطلاعات روی این نمایشگر به دو شکل کنترل ژست حرکتی چشم و دستکش‌های واقعیت مجازی کنترل می‌شوند. و می‌توانید به راحتی بین صفحات مختلف دسکتاپ گشت و گذار کنید.

بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که که هدست واقعیت مجازی اپل به یک سیستم عامل اختصاصی مجهز است و کاملا مانند یک دستگاه مستقل عمل می‌کند. اما در عین حال می‌توان آن را به سایر دستگاه‌های الکترونیکی  که موجود هست مانند اپل واچ و مک بوک متصل کرد.

اما با وجود اینکه رقبایش از قبل این طرح را به صورت یک کانسبت مستقل ارائه داده بودند به احتمال زیاد می خواهد راه iPad را پیش بگیرد و نقش برجسته ای در تغییر و تحول حوزه تکنولوژی داشته باشد.

هدست واقعیت مجازی اپل

هدست واقعیت مجازی اپل چه کارایی دارد؟

اپل اعلام کرده است که عرضه هدست واقعیت مجازی اپل به معنی ورود به عرصه محاسبات فضایی است. از نظر عملی یعنی محصول جدید، کامپیوتری است که می‌توانید آن را روی صورت خود قرار دهید و به جای صفحه گوشی یا مانیتور به صفحه نمایشگر هدست نگاه کنید و از طریق آن تصاویر دیجیتالی را دنبال کنید.

این غول دنیای تکنولوژی ادعا می‌کند هدست واقعیت مجازی اپل می‌تواند خیلی از کارهای مک بوک، یا آیفون را انجام دهد. بنابراین اگر یک روز موفق شود تمام کارهای مربوط به Devices اپل را به طور کامل انجام دهد چه بسا که جای همه آن‌ها را به راحتی پر کند.

این دستگاه دارای دوربین‌هایی است که روی بدنه آن برای شناسایی حرکت چشمان شما جهت دریافت دستورات و کنترل محیط بیرون تنظیم شده‌اند. به همین‌خاطر شما می‌توانید به خیال راحت آن را به چشم بزنید و مطمئن باشید که همه چیز تحت کنترل است.

بنا بر گفته اپل، هدست واقعیت مجازی اپل این قابلیت را دارد که دنیایی کاملاً دیجیتالی را به شما نشان دهد و یا تصاویر دیجیتالی ای را در دنیای واقعی و در کنار هم به شما نمایش دهد. و حالا تصور کنید اگر یک روز این هدست واقعیت مجازی اپل کوچک‌تر و ارزان‌تر در دسترس همه قرار گیرد زندگی چقدر شگفت‌انگیز خواهد شد.

اپل ظاهراً قصد دارد هدست واقعیت مجازی اپل را حتی به عنوان جایگزینی برای دستگاه‌های سینمای خانگی هم در نظر بگیرد. تصور کنید هر کدام از اعضای خانواده یک هدست واقعیت مجازی اپل به چشم زده اید و همگی در حال تماشای یک فیلم 3D هستید. آن هم وقتی به راحتی در خانه نشسته‌اید با لباس راحتی و پاهایتان را دراز کرده اید. احتمالاً تجربه جذابی است.

هدست واقعیت مجازی اپل

کمی از طراحی هدست واقعیت مجازی اپل بگوییم:

وقتی کلمه کامپیوتر به گوش می‌رسد تقریباً تصور همه ما یک چیز است: یک صفحه مانیتور دو بعدی و یک ماوس و کیبورد. نزدیک به پنج دهه است که هویت کامپیوتر به همین شکل ثابت مانده است. اما بعد از ظهور عینک‌های AR و معرفی متاورس و قابلیت‌هایی که کاربران می‌توانند در آن داشته باشند، حتی شکل ظاهر کامپیوترها نیز به سمت نوآورانه‌ای میل کرده است.

کامپیوترهای پوشیدنی که تنها از طریق حسگرها و دوربین‌ها ژست‌های حرکتی چشمان شما را دنبال و پردازش می‌کنند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهند. درست مانند همان چیزی که هدست واقعیت مجازی اپل به شما ارائه می‌دهد.

هدست واقعیت مجازی اپل  مانند سایر محصولات اپل رد پایی از خطوط منحنی دارد. و به وسیله سربندهایی قابل تعویض بر روی صورت کاربر قرار می‌گیرد. این هدست شامل یک صفحه نمایشگر است از نوع MICROLED ، ساخت شرکت سونی با وضوح 8K.

اگر بخواهیم بیشتر از خصوصیات صفحه نمایش هدست واقعیت مجازی اپل صحبت کنیم بد نیست به این اشاره کنیم که فناوری MICRO OLED وضوح و کارایی چشمگیری در ابعادی جمع و جور ارائه می‌دهد. این نوع نمایشگر‌ها بطور چشمگیری نازک و کوچکتر از نمایشگرهای معمولی هستند.

نکته قابل توجه دیگر درباره هدست واقعیت مجازی اپل که بد نیست بدانیم این است که سربندهای قابل تعویض قرار نیست که فقط نقش یک سربند معمولی را بازی کنند. هر چیزی در اپل برنامه ریزی شده است و برای کاری در نظر گرفته شده. این سربندها نیز از فناوری صوتی فضایی (صدای 360 درجه) مانند ایرپاد مکس یا ایرپاد پرو برخوردار هستند.

به همین دلیل در بازآفرینی صدای فضا بسیار عالی عمل می‌کنند البته یک نکته را فراموش نکنید که متأسفانه صدا از این بلندگوها به بیرون درز می‌کند و اطرافیان هم تا حدودی می‌توانند مکالمات شما را بشنوند پس اگر نمی‌خواهید کار به جاهای باریکی بکشد بهتر است جدا گانه از ایرپادهای اپل استفاده کنید.

هدست واقعیت مجازی اپل

رمز موفقیت هدست واقعیت مجازی اپل:

همان طور که در همین مقاله بارها اشاره کردیم هدست واقعیت مجازی اپل قرار است که دارای چندین ماژول حسگر سه بعدی بسیار حساس باشد؛ و اما دلیل استفاده از این حسگرها در واقع ارائه یک رابط کاربری مبتکرانه و تشخیص حرکات دست و اشیاء خواهد بود.

رمز موفقیت این هدست می‌تواند کیفیت رابط کاربری آن باشد. رابط کاربری‌ای که در کنار تکنولوژی پیشرفته حسگرها در کنترل ژست‌های حرکتی، ردیابی چشم، تشخیص اشیاء، کنترل صدا، تشخیص پوست و حتی بیان، قرار گیرد و از این طریق تجربه‌ای شگفت‌انگیز برای کاربر رقم بزند.

هدست واقعیت مجازی اپل

هدست واقعیت مجازی اپل و ارتباط با دنیای خارج:

یکی از نکاتی که اپل در طراحی به آن توجه کرده است این مورد است که استفاده از این عینک‌ها ارتباط کاربر با دنیای خارج را قطع می‌کند. چون در نمونه‌های مشابه از سایر کمپانی ها چهره‌ای که از بیرون دیده می‌شود یک نفر با یک عینک خیلی بزرگ بر روی صورت است.

بنابراین اپل راهی را برای دیدن یا در واقع دیده شدن چشمان شما ایجاد کرده است. طوری که وقتی هدست واقعیت مجازی اپل را به چشم می‌زنید درست مانند این است که یک عینک دودی بزرگ به چشم زده‌اید. اطرافیان می‌توانند چشمان شما را ببینند. اما آیا واقعاً این چشمان شما است که دیده می‌شود؟

جواب این سوال منفی است. و این هم یکی دیگر از نمونه‌های هوشمندی اپل در طراحی هدست واقعیت مجازی اپل است زیرا از نظر فنی این یک تصویر ویدیویی از چشمان شماست که به وسیله دوربین‌های داخلی فیلم‌برداری می‌شود و به طرف مقابل نمایش داده می‌شود. و این همان چیزی است که اپل معتقد است برای داشتنش می‌توان 3500 دلار هم هزینه کرد.

هدست واقعیت مجازی اپل

سایر خصوصیات هدست واقعیت مجازی اپل:

visionOS اپل که نقطه قوتی برای هدست واقعیت مجازی اپل محسوب می‌شود، تلفیقی از iOS و macOS است. که این قطعاً خبر خوشایندی برای طرفداران محصولات Apple است زیرا دیگر احساس غریبی نمی‌کنند و با فضای کاری مطلوب و دوست داشتنی خودشان روبرو هستند.

ضربه زدن روی آیکون Digital crown در سمت راست بالای هدست واقعیت مجازی اپل شما را وارد فضای اصلی می‌کند که در آن برنامه‌ها، مخاطبین و سایر برنامه‌ها قرار گرفته‌اند.

طبق شایعات شنیده شده از گوشه و کنار دنیای تکنولوژی احتمال می‌رود که غول دنیای تکنولوژی در تمام نسخه‌های هدست واقعیت مجازی اپل از فناوری LiDAR استفاده کند که قبلاً هم در گوشی‌های آیفون و آیپد پرو از آن برای نقشه برداری سریع اشیاء و محیط استفاده کرده است.

و اما لایدار چیست؟

لایدار از فناوری‌های سنجش از راه دور است که با تجزیه و تحلیل نور بازتاب شده حاصل از تاباندن پرتو‌های لیزر به یک هدف فاصله را اندازه گیری می‌کند. همان چیزی که تقریباً در رادارها شاهد آن هستیم اما با این تفاوت که رادار از طول موج‌هایی در نواحی رادیویی استفاده می‌کند در حالی که لایدار طول موج‌های لیزری را بکار می‌برد.

در آخر هم باید گفت که یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های طراحان و تولید کنندگان عینک‌های واقعیت ترکیبی که اپل هم از آن مستثنی نیست، وزن این عینک‌ها است که می‌تواند بعد از مدت کوتاهی استفاده، کاربر را خسته کند و مانع ادامه کار با این پوشیدنی جذاب تکنولوژیک شود.

حالا شما تصور کنید که قرار است در یک جلسه کاری بسیار مهم در متاورس زمان زیادی وزن این هدست ها را روی سر خود تحمل کنید.

چیزی که پیش‌بینی می‌شود این است که در طراحی هدست واقعیت مجازی اپل با هدف سبک‌تر شدن آن از پارچه در ساخت آن استفاده شود به جای استفاده معمول از پلاستیک. که این‌هم می‌تواند مزیت رقابتی بزرگی به حساب بیاید.

هدست واقعیت مجازی اپل

نتیجه:

بعد از همه بررسی‌هایی که راجع به هدست واقعیت مجازی اپل انجام دادیم مهم‌ترین سوالی که مطرح می‌شود این است که اصلاً کسی حاضر است بابت یک اکسسوری حدود 3500 دلار هزینه کند؟ برای رسیدن به جواب این سوال باید خیلی فاکتورها را بررسی کرد مثل اینکه سیاست اپل برای عرضه این محصول به بازار چیست.

تجربه ثابت کرده است که همه عرضه‌های بزرگ و جدید محصولات اپل از یک الگوی مشخص پیروی می‌کنند. که ما همین الگو را هنگام عرضه آیفون و بعدها آیپد به بازار شاهد آن بوده ایم.

البته حتی سازندگان هدست واقعیت مجازی اپل هم فکر نمی‌کنند دستگاهی که اپل در ماه ژوئن به نمایش گذاشته است چیزی شبیه به آیفونی باشد که استیو جابز در سال 2007 از آن رونمایی کرد. مگر اینکه در آینده موفق شوند اصلاحاتی بر روی آن انجام دهند.

بطور مثال وضعیت باتری آن که خیلی نا امید کننده است و فقط 2 ساعت دوام می‌آورد و با یک سیم باید به دستگاه وصل شود مجبورید آن را همه جا با خود ببرید.

و یا وزن هدست واقعیت مجازی اپل که با وجود تدابیر هوشمندانه همچنان بنا بر گفته کاربرانی که آن را تست کرده‌اند حس می‌شود. یکی دیگر از معایب این است که افراد عینیکی به راحتی نمی‌توانند از هدست واقعیت مجازی اپل استفاده کنند برای این کار مجبورند از لنز‌های جداگانه تطبیقی استفاده کنند.

اما سیاست گذاران فروش اپل همچنان روی واکنش‌های هیجان‌انگیز کاربرانی که هدست واقعیت مجازی اپل را در رویداد WWDC تست کرده‌اند حساب می کنند و همان‌طور که قبلا هم شاهد بودیم معمولاً شایعاتی را روانه بازار می‌کنند و بعد هم بحث حدس و گمان‌ها راجع به اختراع جدید اپل را حسابی داغ می‌کنند و از دستگاه مرموزی حرف می‌زنند که قابل قیاس با رقبا نیست.

و بعد هم تصاویر و گزارش‌ها و شلوغ کاری‌های خبرنگاران و تبلیغات گسترده از ستاره نو ظهور اپل و بعد هم طی یک مراسم چشمگیر و با شکوه این ستاره جدید را به دنیای تکنولوژی معرفی و ورودش به بازار را اعلام می‌کند. و به این ترتیب میلیون‌ها نفر شیفته این همه شکوه و یکه تازی برای داشتن یک کالای لوکس دیگر از کمپانی اپل در کنار سایر اکسسوری‌ها و دستگاه هایشان برای خرید هجوم می‌برند.

بنظر شما اگر تمام اصلاحات انجام شود و هدست واقعیت مجازی اپل وارد ایران شود با قیمت تمام شده حدود 220 میلیون تومان خریدار خواهد داشت؟!

 

  

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.