بررسی گوشی شیائومی Poco x5 pro، کاربردی‌ترین میان‌رده!

بهار سهراب بیگی
9 مرداد, 1402
2 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

گوشی شیائومی Poco x5 pro، یکی از ستاره‌های درخشان کمپانی Xiaomi به حساب می‌آید چرا که شیائومی علاوه بر بکارگیری تکنولوژی پیشرفته در ساخت گوشی شیائومی    Poco x5 pro تمام تلاش خود را کرده است تا برای کاربرانش تجربه‌ای بی نقص از سرعت و زیبایی ایجاد کند.

عده ای معتقدند که گوشی شیائومی Poco x5 pro یک ورژن دوباره طراحی شده از نوت ردمی 12 است اما بنظر‌ می‌آید این طور حرف زدن و اظهار نظر کردن درباره این گوشی بی‌انصافی بزرگی باشد.

در این مقاله قصد داریم نقاط قوت و ضعف گوشی شیائومی Poco x5 pro را با هم بررسی کنیم و ببینیم چه تفاوت‌هایی با نسل‌های قبلی خود یعنی پوکو x4 و پوکو x3 دارد. پس با پرهان‌تک همراه باشید.

گوشی شیائومی Poco x5 pro

نگاهی کلی به گوشی شیائومی Poco x5 pro از دید طرفداران:

از نگاه طرفداران گوشی شیائومی Poco x5 pro این محصول عملکرد بسیار خوبی را ارائه می دهد. یکی از نقاط مثبتی که طرفداران بر روی آن تأکید دارند صفحه نمایش بزرگ این گوشی و اسکنر اثر انگشت داخلی آن است که آدم را یاد گوشی‌های پرچم‌دار می‌اندازد.

طراحی زیبای ظاهری گوشی شیائومی Poco x5 pro از دیگر نقاط مثبت این محصول است که توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. پشت گوشی با یک پوشش گرادیانتی چشم ‌نواز تزئین شده است که به آن ظاهری پریمیومی مشخص از دستگاه‌های گران‌ قیمت می‌دهد. همچنین، محافظت Gorilla Glass برای مقابله با سقوط‌ها و خراش‌های تصادفی، زیبایی کلی گوشی را افزایش می‌دهد.

 

باریکی و وزن کم گوشی شیائومی Poco x5 pro باعث شده که خیلی خوش دست باشد و به راحتی در دستان کاربر قرار گیرد. یعنی به راحتی می‌توانید انگشتان‌تان را روی صفحه گوشی پوکو ایکس 5 پرو حرکت دهید.

طرفداران گوشی شیائومی Poco x5 pro از کیفیت دوربین نیز به راحتی نمی‌گذرند اما ظاهراً به طور تعمدی به کیفیت پایین لنز ماکرو و اولتراواید اشاره‌ای نمی‌شود. البته ناگفته نماند که وجود نویز و کیفیت معمولی دوربین‌های جانبی در گوشی‌های میان‌رده قابل پیش‌بینی و انتظار هم هست.

از نقاط مثبت دیگر که در گوشی شیائومی Poco x5 pro به آنها تأکید زیادی شده طول عمر زیاد باتری آن است و چیپست قدرتمند نسبت به قیمت است. بد نیست حالا که به نقاط مثبت گوشی شیائومی Poco x5 pro اشاره کردیم کمی هم از دید منتقدانش به آن نگاه کنیم و ببینیم نظر آن‌ها درباره این محصول چیست.

گوشی شیائومی Poco x5 pro

نقاط ضعف گوشی شیائومی Poco x5 pro:

بالاخره هیچ چیز بی‌نقص نیست. عده‌ای از منتقدین سری x کمپانی شیائومی هم معتقدند با تمام تلاشی که این شرکت در ارائه یک محصول کاربردی به مشتریانش داشته است اما گوشی شیائومی Poco x5 pro  نیز نقاط ضعف خودش را دارد که شاید خیلی هم نباید از کنارشان بی‌تفاوت گذشت.

در چند سال گذشته شاهد بوده‌ایم که تعدادی از سازندگان گوشی‌های هوشمند از طراحی گوشی با لبه‌های خمیده فاصله گرفته‌اند، متأسفانه Xiaomi نیز در طراحی گوشی شیائومی Poco x5 pro همین رویه را بدون توجه به اینکه طراحی‌های پیشین استفاده از گوشی را برای کاربران راحت‌تر می‌کرد، در پیش گرفته است. هرچند در ایجاد شکاف‌ها و فاصله‌ها واقعاً بی نقص عمل کرده است.

 

گوشی شیائومی Poco x5 pro خرید

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم یکی از نقاط ضعف گوشی شیائومی Poco x5 pro دوربین‌های جانبی پنل پشتی است. که هرچند دوربین ماکرو به شما اجازه می‌دهد به سوژه نزدیک شوید اما در نهایت عکسی نویزی و بدون کیفیت خواهید داشت. همین اتفاق درمورد دوربین اولتراواید هم می‌افتد.

علاوه بر این، گوشی شیائومی Poco x5 pro با اندروید 12 ارائه شده است که ظاهراً در به روز رسانی هم مشکلاتی دارد. با همه این نقاط مثبت و منفی‌ای که راجع به‌شان حرف زدیم بیایید این محصول جدید کمپانی شیائومی را با دقت بیشتری بررسی کنیم.

گوشی شیائومی Poco x5 pro

صفحه نمایش گوشی شیائومی Poco x5 pro:

صفحه‌نمایش 6.7 اینچی AMOLED گوشی شیائومی Poco x5 pro همان کیفیتی را دارد که در پرچم‌دارها شاهدش هستید. بسیاری معتقدند اگر کسی بخواهد این گوشی را بخرد حتماً آن‌را بخاطر صفحه نمایش‌اش می‌خرد.

چگالی پیکسلی بالا باعث می‌شود رنگ‌ها بسیار روشن و واضح بنظر برسند. نرخ تازه سازی 120 هرتز هم تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند. البته شیائومی از این صفحه نمایش قبل از این روی poco x4 و ردمی نوت 11 هم استفاده کرده است.

البته صفحه نمایش گوشی شیائومی Poco x5 pro این مزیت را دارد که بهبود یافته است و تا 900 نیت روشنایی ، وضوح +FHD و HDR10 و دالبی ویژن هم پشتیبانی می‌کند.

در نتیجه نیاز نیست نگران نور مستقیم خورشید موقع کار کردن با گوشی‌تان باشید. صفحه نمایش کاملاً تخت است و با گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود.

گوشی شیائومی Poco x5 pro

پردازنده گوشی شیائومی Poco x5 pro :

شیائومی برای گوشی شیائومی Poco x5 pro خود اسنپدراگون 778G استفاده کرده است. که باید گفت این یک گام بزرگ در مقابل چیپست اسنپدراگون 695 پوکو X4 است.

بنابر گفته افرادی که این گوشی را در هنگام بازیها هم تست کرده اند قدرت چیپست به اندازه‌ای هست که به راحتی بتواند بازی‌های پیچیده را هم بدون هیچ مشکلی حتی بدون حذف یک فریم پیش ببرد اما از طرفی عده‌ای می‌گویند هنگام بازی و باز کردن چند برنامه همزمان ممکن است گوشی شیائومی Poco x5 pro خوش استایل‌مان به کندی عمل کند.

با وجود همه این‌ها اگر در کنار یک گوشی با چیپست اسنپدراگون نسل 8 قرار نگیرد احتمالاً متوجه تفاوت چندانی نخواهید شد. گوشی شیائومی Poco x5 pro یک حالت گیمینگ هم دارد که در بهتر نمایش دادن بازی‌ها نقش خیلی خوبی را ایفا می‌کند.

یک نکته مهم دیگر نیز مربوط به گرم شدن گوشی هنگام بازی کردن است. این گوشی در این مرحله از تست هم خودش را خیلی خوب نشان داده است حتی در بازی‌هایی با گرافیک سنگین مثل call of Duty.

گوشی شیائومی Poco x5 pro

دوربین گوشی شیائومی Poco x5 pro:

اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم روی بخش دوربین در گوشی‌های سری پوکو خیلی مانور داده نشده یعنی این‌گوشی‌ها بخاطر کیفیت‌ دوربین‌هایشان معروف نشده‌اند با وجود این بد نیست اطلاعاتی درباره مشخصات دوربین‌ها نیز داشته باشیم.

در قسمت پشت گوشی شیائومی Poco x5 pro یک پنل دوربین قرار گرفته که شامل یک دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی با دیافراگم 1.9 و یک لنز فوق عریض 8 مگاپیکسلی با دیافراگم 2.2 و یک لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی با دیافراگم 2.4، می‌شود.

نکته مهم درباره دوربین‌ها این است که شما می‌توانید عکس ماکرو یا فوق عریض بگیرید ولی احتمالاً خیلی عکس با کیفیتی نخواهد بود. حتی در مورد دوربین اصلی هم با وجود اینکه نور زیادی جذب می‌کند و عکس‌هایی با رنگ‌های زنده تحویل می‌دهد، اگر عکس‌ها را بزرگ کنید و زوم کنید با کمی تاری روبرو می‌شوید که خب برای یک گوشی میان‌رده با این مشخصات انتظار همچین چیزی نمی‌رود.

دوربین سلفی هم 16 مگاپیکسل است با دیافراگم 2.5 که نسبتاً عکس‌های سلفی قابل قبولی می‌تواند ارائه دهد. حالت شب ایده خوبی است اما به دلیل سنسورهایی که پوکو استفاده می‌کند، جزئیات را کم می‌کند. عکس‌های گوشی شیائومی Poco x5 pro به لطف سنسورهای بزرگ‌تر، بهتر از نمونه‌های ارزان‌تر هستند، اما هنوز عالی نیستند. به احتمال زیاد با استفاده از فلاش عکس‌های بهتری می‌توانید  بگیرید.

کیفیت فیلمبرداری دوربین اصلی 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه است و دروربین سلفی هم کیفیت 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم بر ثانیه دارد.

در مورد سایر ویژگی های دوربین، مانند همه رده‌هایش، حالت حرفه‌ای، اسکنر اسناد، فیلم‌های کوتاه، پانوراما، حالت Vlog، حرکت آهسته، تایم لپس و نوردهی طولانی را خواهید داشت.

با ترکیب برخی از ویژگی‌های جذاب با سنسورهای مناسب، گوشی شیائومی Poco x5 pro، دارای گزینه دوربین بدی برای قیمت پایین نیست.

گوشی شیائومی Poco x5 pro

سایر مشخصات گوشی شیائومی Poco x5:

وقتی جعبه گوشی شیائومی Poco x5 pro را باز می‌کنید در کنار گوشی یک شارژر 67 واتی و یک سیم کابل شارژر هم خواهید دید. سرعت شارژ این گوشی آنقدر بالاست که شیائومی نام آن را توربو شارژ گذاشته است.

باتری 5000 میلی آمپری این گوشی از انواع تست‌ها با موفقیت بیرون آمده و نشان داده که در حالت معمول و با حداقل یکی دو بار بازی در روز شما می‌توانید حدود یک روز کامل شارژ داشته باشید.

به طور مثال پس از یک ساعت تماشای نتفلیکس با گوشی شیائومی Poco x5 pro، این گوشی تنها 7 درصد شارژ خود را از دست داد.  و با نیم ساعت بازی سبک 3 درصد را سوزاند در حالی که نیم ساعت بازی شدید 7 درصد را سوزاند. این عملکرد نسبتاً معمولی است که به راحتی شما ممکن است در طول یک روز انجام دهید.

اگرچه بهره وری انرژی در حد استاندارد پرچمدارانی مانند OnePlus 11 نیست که می تواند برای دو روز استفاده با همان سلول 5000 میلی آمپر ساعتی دوام بیاورد.

در مورد حافظه در گوشی شیائومی Poco x5 pro باید گفت که این گوشی با حافظه داخلی 128 گیگابایت و رم 6، همچنین حافظه 256 و رم 8 معرفی شده است. اما قابلیت استفاده کارت حافظه را ندارد. بنابراین حافظه آن را نمی‌توان ارتقاء داد.

گوشی شیائومی Poco x5 pro

مشخصات گوشی شیائومی Poco x5 pro در یک نگاه کلی:
وزن162.9 در 76 در 7.9 میلیمتر
ابعاد181 گرم
مشخصات نمایشگرAMOLED– اندازه‌ی ۶٫۶۷ اینچی، رفرش ریت 120 هرتز
گواهی ضد آب و گرد و غبارIP53: مقاومت در مقابل پاشش آب
سیستم عاملاندروید 12
پردازندهاسنپدراگون G778 کوالکوم
دوربین‌هادوربین اصلی 108pm- دوربین فوق عریض 8mp- دوربین ماکرو  2 mp
دوربین سلفی۱۶ مگاپیکسل 
باتری و شارژر5000 میلی آمپر-شارژر 67 واتی-
بلوتوث5.2
حسگر اثر انگشتزیر صفحه نمایش

گوشی شیائومی Poco x5 pro

نتیجه گیری:

بطور کلی گوشی شیائومی Poco x5 pro به عنوان یک میان‌رده کارایی و ظاهری بسیار مقبول دارد. محصول جدید کمپانی شیائومی توجه بسیاری به خود جلب کرده است. چون در مقابل قیمتی که کاربر می پردازد از امکانات خوبی می‌تواند استفاده کند.

با توجه به مشخصاتی که بررسی کردیم گوشی شیائومی Poco x5 pro می‌تواند محبوبیت زیادی برای خودش دست و پا کند. اما در برخی موارد مثل موقعیت دوربین شاید برای عده‌ای قابل قبول نباشد که هم این مبالغ را بپردازند و هم انتظارشان برآورده نشود.

البته یک نکته دیگر هم مربوط به نرم‌افزار گوشی شیائومی  Poco x5 pro است که اندروید 12 در نظر گرفته شده و ظاهراً برنامه‌ای هم برای به روز رسانی‌اش وجود ندارد. همین موضوع می‌تواند حسابی توی ذوق کاربر بزند.

درست است که گوشی شیائومی  Poco x5 pro یک گوشی میان‌رده کاربردی است اما به هر حال نقاط ضعفی ‌هم دارد که نمی‌شود به راحتی از کنار آن‌ها گذشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.