گوشی گلکسی A14 سامسونگ

محمود مزارعی
16 اردیبهشت, 1402
4 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

گوشی گلکسی A14 سامسونگ  هم از نظر امکانات و هم از نظر قیمت یک گوشی هوشمند خیلی خوب در سال جاری میلادی است. امسال سامسونگ در سری A خود دست به تغییر جالب و خوبی زده. طراحی همه‌ٔ گوشی‌های سری A از پرچم‌دارهای سری S الهام گرفتند و واقعا باید گفت سامسونگ  در این زمینه دست به خوش سلیقگی زده. این گوشی در  قیمتی حدود 200 دلار آمریکا عرضه می‌شود. البته با توجه به سخت‌افزار (مخصوصا نسخه 5G) و نوع طراحی الهام گرفته‌شده از پرچم‌دارها واقعا قیمت مناسبی است.

نظر کلی

گلکسی A14 سامسونگ جانشین شایسته گلکسی A13، پرفروش‌ترین گوشی 2023 سامسونگ است. در واقع براساس آمار موسسهٔ «کانتر پوئینت» گلکسی A13 بعد از سری گوشی‌های آیفون (آیفون 13، آیفون 13 pro max و آیفون 14 pro max) رده چهارم گوشی‌های پرفروش سال 2022 را برای خود کسب کرده بود. امسال هم پیش‌بینی می‌شود، گلکسی A14 به تواند رتبه خوبی در لیست گوشی‌های پرفروش برای خود کسب کند. به ویژه اینکه نسبت به قیمت حدود 200 دلار، A14 واقعا امکانات خوبی به کاربر ارائه می‌دهد. از جمله این امکانات می‌توان به مواردی نظیر صفحه نمایش Full HD+ به اندازه 6.6 اینچ و با تکنولوژی IPS LCD ، دوربین عکاسی 50 مگاپیلکسی، باتری 5000 میلی‌آمپر اشاره کرد.

همانطوری‌که انتظارش می‌رود، مشخصات سخت‌افزاری A14  اصلا هیجان‌انگیز و اغواکننده نیست. اما باید در نظر داشته باشیم، این گوشی به اینترنت 5G هم مجهزشده و مهم‌ اینکه سیستم‌عاملش اندروید 13 با قابلیت آپدیت تا چهار سال آینده است.

 

گوشی گلکسی A14

نقاط مثبت گوشی گلکسی A14

  • عملکرد با ثبات و خوب در کارهای روزمره
  • پشتیبانی از کارت حافظه جانبی
  • پشتیبانی از جک 3.5 میلی‌متری
  • رنگ‌های صفحه نمایش زنده
  • سنسور‌ اثرانگشت کارا
  • پشتیبانی نرم‌افزاری عالی
  • باتری پرظرفیت
  • پشتیبانی از اینترنت 5G

 

نقاط ضعف گوشی گلکسی A14

  • صفحه نمایش برای استفاده در فضای باز و زیر نور خورشید خوب نیست
  • فُقدان دوربین فوق عریض
  • شارژ آهسته
  • اسپیکر صوتی مونو

صفحه نمایش و طراحی

گوشی گلکسی A14

گلکسی A14 مجهز به یک صفحه نمایش 6.6 اینچی Full HD+ است. همانطوری‌که بالاتر اشاره شد، سامسونگ امسال ترجیح داده، طراحی رده‌های مختلف گوشی‌هایش را هم راستا و متحد کند. بنابراین  A14 شباهتی هرچند کم به سری گوشی‌های S سامسونگ دارد. در ضمن، جنس قاب گوشی کلا متفاوت است.

باید اعتراف کرد، برای یک گوشی هوشند میان‌رده با امکانات پایه‌ای، حسگر اثر انگشت به خوبی و سرعت قابل قبولی کار می‌کند. توجه داشته باشید، این حسگر مثل A13 در کنار دکمه پاور قرار گرفته.

به علاوه، کیفیت صفحه نمایش به طور شگفت‌انگیزی (باز هم برای این رده قیمتی) خوب است. هرچند اگر در فضای باز و در معرض نور خورشید، کیفیت صفحه نمایش پایین می‌آید.

نرخ‌ تازه‌سازی 90 هرتز نکته مثبت مهم در مورد صفحه نمایش گلکسی A14 است.

پردازشگر

گوشی گلکسی A14

پردازشگر MediaTek Dimensity 700 مغز متفکر گلکسی A14 است. این تراشه در طی فرآیند 7 نانومتری برای مصرف انرژی بهینه تولید شده و  با دو هسته Cortex-A76 خودش عملکرد خیلی خوبی دارد. البته نباید فراموش کنیم، Dimensity 700  زمانی جزء سوپراستارهای صعنت گوشی‌های هوشمند بوده و برای پرچم‌دارها به کار گرفته می‌شده. عملکرد این تراشه در کنار پردازشگر گرافیکی Mali-G57 MC کارایی خیلی بهینه‌ای به کاربر ارائه می‌دهد.

به طور کلی، وقتی برنامه‌ها را باز می‌کنیم،  گوشی گلکسی A14 سریع عمل میکند. به علاوه، حتی زمانی‌که بازی‌های نسبتا سنگین را با تنظیمات پیش‌فرض گرافیکی انجام می‌دهد، تجربه روان خوبی داشته باشید.

صدا و اسپیکر

گوشی گلکسی A14

اسپیکرهای مونو یکی از مهم‌ترین نکات منفی گلکسی A14 است. مخصوصا اگر گوشی‌های هوشمند قبلی‌تان استریو بوده این موضوع بیشتر به چشم می‌آید. البته، استفاده از هندزفری می‌تواند حلال این مشکل باشد.

سیستم عامل و رابط‌کاربری گوشی گلکسی A14

گوشی گلکسی A14 با اندروید 13 و رابط‌کاربری One UI 5.1 عرضه شده. رابط‌کاربری سامسونگ از جمله محبوب‌ترین رابط‌های کاربری گوشی‌های اندرویدی بازار است. این رابط‌کاربری قابلیت‌های شخصی‌سازی خیلی زیادی دارد و کلی برنامه کاربردی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

همچنین سامسونگ بروزرسانی‌ها و پیشرفت‌های امنیتی مهمی به همراه ویژگی‌ها و گزینه‌های سفارشی سازی فراوان بر پایه سیستم عامل اندروید برای A14 در نظر گرفته است. براساس علائم رسمی سامسونگ، می‌توانیم انتظار دو بروزرسانی عمده اندروید و چهار سال به‌روزرسانی وصله‌امنیتی را برای گوشی A14 داشته باشیم.

کیفیت عکس

گوشی گلکسی A14

گوشی گلکسی A14 برای عکاسی از یک ماژول عکس سه‌گانه متشکل از یک لنز اصلی عکس 50 مگاپیکسلی و دو سنسور 2 مگاپیکسلی برای عمق میدان و ماکرو بهره‌ می‌برد. متاسفانه،گوشی گلکسی A14  فاقد لنز با زاویه دید فوق عریض است.

در مورد کیفیت عکس‌ها هم باید که انتظارهایمان را به اندازه گوشی‌های میان‌رده پایین بیاوریم. A14 در نور کافی روز، تصاویری با کیفیت و  با کانتراست خوب و البته محدوده دینامیکی متوسط به شما می‌دهد. این گوشی هوشمند زوم دیجیتال 2 برابری ارائه می‌دهد، ولی خُب در صورت استفاده از حالت زوم، شاهد اُفت کیفیت خواهید بود.

عکس‌های گرفته‌شده در محیط داخلی به طور محسوسی حتی در طول شب خوب است. گوشی گلکسی A14 زیر نور مصنوعی عکس‌های خیلی خوبی به شما می‌دهد. اما برای عکاسی در نور کم یا در شب نباید انتظار عکس‌های خیلی باکیفیتی داشته باشید.

دوربین سلفی این گوشی 13 مگاپیکسلی است. کیفیت عکس‌های دوربین سلفی کاملا به شدت و وضعیت نور محیطی بستگی دارد. این دوربین با نور مصنوعی رنگ‌های گرم و دلپذیری ارائه می‌دهد و برای عکس‌های سلفی خیلی چشم‌گیر است.

شارژ

گوشی گلکسی A14

 

انرژی‌بخش گوشی گلکسی A14 یک باتری بزرگ 5000 میلی‌آمپر ساعتی است. این باتری پرظرفیت برای گوشی‌ میان‌رده می‌تواند جذاب باشد، ولی باید در نظر داشته باشید برای شارژ کامل باید 140 دقیقه صبر کنید. براساس بنچمارکت PCMark گوشی از 100 درصد شارژ به زیر 20 درصد برسد، 17 ساعت و 21 دقیقه طول می‌کشد. البته با توجه به پردازشگر Dimensity 700 این شارژدهی خیلی طبیعی به نظر می‌رسد.

نتیجه‌گیری

گوشی گلکسی A14 به عنوان یک گوشی میان‌رده خیلی باارزش است. اگر دنبال یک گوشی با امکانات اصلی و با باتری بادوام هستید و البته عکاسی در شب زیاد اهمیتی برای شما ندارد، A14 گزینه خیلی مناسبی است.

گوشی گلکسی A14

 

 

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A14 5G
سبز، بنفش، مشکی، نقره ای
رنگ‌بندی
167.7 x 78 x 9.1 میلی متر | 205 گرم
ابعاد
LCD 6.6 اینچی
1080 x 2408 پیکسل
صفحه نمایش
MediaTek Dimensity 700 (نسخه گلوبال)
Samsung Exynos 1330 (هند)
پردازشگر
64/128 گیگابایت
4/6/8 گیگابایت رم
حافظه
بله تا یک ترابایت حافظه جانبی
One UI 5.1 مبتنی بر اندروید 13
نرم‌افزار
دوربین سه گانه
دوربین اصلی: 50 مگاپیکسل / F1.8 / زوم دیجیتال تا 10 برابر
دوربین عمق: 2 مگاپیکسل / F2.4
دوربین ماکرو: 2 مگاپیکسل / F2.4
دروبین عقبی
13 مگاپیکسل / F2.0 دوربین سلفی
Full HD (1920 x 1080 پیکسل) @30fps / 120fps @HD
فیلم‌برداری
5000 میلی آمپر ساعت باتری
ژانویه 2023 تاریخ عرضه به بازار

4 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.