تراشه اگزینوس 2500 سامسونگ ، از شایعه تا واقعیت!

بهار سهراب بیگی
2 اردیبهشت, 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

تراشه اگزینوس 2500 سامسونگ این روزها نقل مجلس شایعه پراکنی‌هاست در مورد قدرت بالاتر پردازش این تراشه نسبت به Exynos 2400 و اسنپدراگون 8 نسل 4  که خود شگفتی‌های زیادی به همراه داشتند حرف‌های زیادی به گوش می‌رسد.

ظاهراً سامسونگ قصد دارد از استراتژی راه اندازی 2 تراشه برای سری ‌S25 خود استفاده کند یعنی در برخی مناطق اسنپدراگون 8 نسل 4 را ارائه دهد و در برخی مناطق تراشه اگزینوس 2500 را به رخ بکشد. گاهی اینطور بنظر می‌رسد که مدیران شرکت‌های بزرگ هم کودک درونی برای شیطنت‌های این چننی دارند!

در این مقاله‌ٔ پرهان‌تک قصد داریم به شایعات و واقعیات بپردازیم و ببینیم که سامسونگ در نهایت چه تصمیمی برای این پردازنده جدید و به ادعای خودش بسیار قدرتمندش گرفته است و تا حدودی نیز با مشخصات آن آشنا شویم.

و ببینیم این غول بزرگ دنیای تکنولوژی تا کجا می‌خواهد خودی به رقبا نشان دهد چون تا حالا که رقبای بزرگش بیشتر از پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 4 برای گوشی‌های پرچمدارشان استفاده کرده‌اند. پس با پرهان‌تک همراه باشید.

تراشه اگزینوس 2500

آینده با تراشه اگزینوس 2500 سامسونگ :

مثلاً یکی از شایعات راجع به تراشه اگزینوس 2500 این است که Samsung قصد دارد نسل دوم فرآیند 3 نانومتری خود را برای تولید انبوه Exynos 2500 استفاده کند. این حرکت می‌تواند ویژگی‌های بهره‌وری SoC را آنچنان افزایش دهد که عملاً اسنپدراگون 8 نسل 4 کوالکوم را مجبور به خداحافظی با بازار موبایل‌های لاکچری و پرچمدار کند.

منبع این شایعه PandaFlash در اپلیکشن X است. و البته شایعات به همینجا ختم نمی‌شود. حرف و سخن‌هایی هم هست راجع به اینکه سامسونگ چه تصمیمی درباره پک کردن و مشخصات بسته بندی این تراشه گرفته است.

نقش بسته بندی تراشه اگزینوس 2500 در بهره‌وری آن:

PandaFlash درگوشی، به همه دنیا گفته است که احتمالاً سامسونگ می‌خواد برای بسته‌بندی Exynos 2500 Samsung از همان روشی که برای اگزینوس 2400 بکار برده بود استفاده کند. یعنی fan out Wafer Level Packaging یا FOWLP سامسونگ.

البته تعجبی هم ندارد چون این نوع بسته‌بندی مزایائی دارد که اگر برای شما هم توضیح دهیم کاملاً درک می‌کنید به چه دلیل سامسونگ همچین تصمیمی گرفته است.

اگر بخواهیم همه چیز را بطور خلاصه بگوییم قضیه از این قرار است که بسته‌بندی FOWLP مقاومت در برابر حرارت را افزایش می‌دهد و اندازه بسته‌بندی چیپست را کاهش می‌دهد و به آن اجازه می‌دهد تا برای دوره‌های طولانی‌تری با حداکثر توانایی خود کار کند و در نهایت به امتیاز چند هسته‌ای بالاتر کمک می‌کند.

تراشه اگزینوس 2500

با وجود همه این امتیازات شما فکر می‌کنید سامسونگ موفق خواهد شد با تراشه اگزینوس 2500 خود کوالکوم اسنپدراگون 8 نسل 4 را از میدان به در کند یا همه چیز فقط در حد شایعه باقی می‌ماند؟

خب اجازه بدهید این ادعا را فعلاً با این قدرت از سامسونگ نپذیریم هر چند کوالکام از مشکلات مصرف انرژی رنج می‌برد و سازندگان تلفن را مجبور می‌کند برای جبران این مشکل از باتری‌های عظیم 5500 میلی‌آمپر ساعتی استفاده کنند.

اما از طرفی سامسونگ هم مشکلاتی با بازدهی فرآیند 3 نانومتری نسل دوم خود دارد که باید برای برطرف کردن آن فکری کند. کاهش بازده به این معنی است که سامسونگ باید برای تولید هر ویفر 3 نانومتری هزینه بیشتری بپردازد و هزینه Exynos 2500 را افزایش دهد.

و شاید به همین دلیل است که شایعات دیگری پخش شده است مبنی بر اینکه در حال حاضر سامسونگ در حال همکاری با شرکت کوالکوم برای ارتقای بازدهی فرآیند 3 نانومتری خود برای اینترنت 5G است!

سامسونگ اعلام کرده است که با کوالکام برای بهبود سرعت انتقال داده در شبکه های سلولی 5G همکاری کرده است. این شرکت‌ها از ویژگی جدید 1024 QAM 3GPP Release 17 برای بهبود سرعت 5G تا 20 درصد استفاده کرده‌اند که سرعت دانلود سریع‌تری را در گوشی‌های هوشمند به ارمغان می‌آورد.

البته هنوز تا تولید انبوه تراشه اگزینوس 2500 سامسونگ چند ماه مانده است و اگر این شرکت بتواند بازدهی فرآیند 3 نانومتری خود را به 65 درصد برساند می تواند موفق شود. هر چند در تمام طول این مقاله باید حواسمان باشد که تمام اطلاعات فعلی ما بر اساس شایعات است و هیچ چیز فعلاً قطعی نیست.

تراشه اگزینوس 2500

مشخصات تراشه اگزینوس 2500 سامسونگ:

یکسری از گزارش‌ها و شایعات حاکی از این است که سامسونگ در حال آماده کردن دو نوع پردازنده است.

  • Exynos 2500-A با پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای برای گوشی‌های هوشمند
  • Exynos 2500-B با پردازنده 10 هسته‌ای برای تبلت‌ها و لپ تاپ‌های Galaxy Book.

که خود این موضوع جای بحث و راستی‌آزمایی دارد. چون هنوز هیچ کس نمی‌تواند بطور قطع نظری بدهد.

از دیگر مشخصاتی که در شایعات مطرح شده بود این است ک سامسونگ در Exynos 2500 تر چهار هسته cortex-x در این تراشه استفاده کرده است. اما بعداً اطلاعات را اصلاح کردند به اینکه تراشه اگزینوس 2500 فقط از یک هسته قدرتمند cortex-x5 با سرعت 3.2 تا 3.3 گیگاهرتز استفاده خواهد کرد.

با توجه به اینکه Exynos 2400  در نسخه‌های جهانی گلکسی S24 پلاس و گلکسی S24 بکار رفته است شاید تراشه اگزینوس 2500 سال آینده این شانس را داشته باشد که در نسخه اولترا هم حضور پیدا کند.

با توجه به همه این مطالب انتظار می‌رود که سامسونگ تا قبل از پایان سال 2024 تراشه Exynos 2500  خود را کاملاً معرفی کند و در اوایل سال 2025 برای عرضه سری S25 گلکسی کاملاً آماده باشد. نمایشی از قدرت و زیبایی.

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.