بررسی اپل واچ سری 9 ، ارتقاء بهترین‌ها!

بهار سهراب بیگی
13 آذر, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

اپل واچ سری 9 چه برتری نسبت به نسل قبل خود یعنی اپل واچ سری 8 دارد؟این سوالی است که احتمالاً برای خیلی از طرفداران ساعت‌های هوشمند و همچنین طرفداران محصولات کمپانی Apple مطرح شده است. با توجه به سابقه‌ای که شرکت اپل در تولیدات خود نشان داده است، ممکن است این ذهنیت برای بسیاری پیش بیاید که اپل واچ سری 9 نیز احتمال دارد تفاوت چندانی با نسل‌های قبل از خود نداشته باشد.

برخی منتقدین بر این باور هستندکه شرکت اپل در سال‌های اخیر نتوانسته ارتقاء چندانی به محصولاتش بدهد حتی در ظاهر آن‌ها؛ و ما قصد داریم در این مقاله به بررسی مشخصات اپل واچ سری 9 ، جدیدترین ساعت هوشمند اپل بپردازیم و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. پس با پرهان‌تک همراه باشید.

اپل واچ سری 9

اپل واچ سری 9، یک پیشرفت آهسته:

پیشرفت در یک محصول اغلب نتیجه الهام گرفتن و خلاقیت است که همانطور که می‌دانیم در مورد محصولات اپل به آهستگی و پیوستگی اتفاق می‌افتد. این مورد درباره

اپل واچ سری 9 که در ماه سپتامبر در کنار اپل واچ اولترا ۲ معرفی شده نیز اتفاق افتاده است.

در مورد قیمت اپل واچ سری 9 بد نیست بدانیم که در حال حاضر ۳۹۹ دلار در بازار جهانی اعلام شده است. شاید این رقم بطور کلی با توجه به امکانات و مشخصات این ساعت هوشمند جدید اپل خیلی بالا نباشد، اما با توجه به قیمت ارز در کشور خودمان مسلماً قیمت اپل واچ سری 9 در کشور ما قابل توجه است.

اپل واچ سری 9

مشخصات کلی اپل واچ سری 9:  

مدعیان کیفیت محصولات الکترونیک و هوشمند و مدیران کمپانی Apple معتقدند که Apple watch series 9 یک ساعت هوشمند بسیار خوب است که این کیفیت را در عملکرد هم نشان داده است. این ادعا بر این اساس است که Apple ساعت هوشمند اپل سری 9 خود را با صفحه نمایش روشن‌تر تا ۲۰۰۰ نیت و فضای ذخیره سازی بیشتر، تراشه سریع‌تر، ژست تاچ دو انگشتی با یک دست برای کنترل ساعت هوشمند اپل سری 9 و حفاظت بیشتر از حریم خصوصی با کمک Siri به بازار عرضه کرده است.

سوال مهم دیگری که در این بین پیش می‌آید این است که آیا بهتر است ساعت هوشمند اپل خود را به مدل بالا‌تر ارتقاء دهیم  یا بی‌خیال شویم؟

خب جواب این سوال بستگی به شما دارد این‌ که اپل واچ فعلی شما از کدام نسل است! اپل واچ سری ۸ یا ۷ و یا مدل‌های پایین‌تر. آنچه توجه منتقدان را جلب می‌کند و باعث می‌شود بر سر نظر خود بمانند که کمپانی اپل هیچ تغییر خاصی در محصولات جدیدش ارائه نمی‌دهد دقیقاً همین موضوع است که پیشنهاد داده شده چنانچه مدل اپل واچ شما خیلی پایین نیست نیاز چندانی به ارتقاء آن به اپل واچ سری 9 نخواهید داشت. نکته اینجاست که ظاهراً این سری جدید ساعت‌های هوشمند اپل نیز احتمالاً تفاوت چندانی با نسل‌های قبلی خود ندارند.

اما در غیر این صورت با خرید اپل واچ سری 9 شما شاهد تغییرات و امکانات جذاب و شگرفی در ساعت هوشمند خود خواهید بود.

اپل واچ سری 9

تراشه جدید اپل واچ سری 9 :

اپل در ساختار ساعت هوشمند جدید خود از تراشه S9 استفاده کرده است که در مقایسه با اپل واچ سری 8 به طور کلی فقط به روزرسانی‌های خیلی جزئی را نشان می‌دهد. اما موضوع فقط به همین‌جا ختم نمی‌شود.

Apple با استفاده از تراشه S9 در اپل واچ سری 9، ویژگی‌های جدیدی را عرضه کرده است که شامل حدود ۶/۵ میلیارد ترانزیستور است؛ که نسبت به نسل قبلی خود ۶۰ درصد افزایش داشته و به قدرت پردازش واحد گرافیکی آن نیز ۳۰ درصد افزوده شده است.

تراشه جدید S9 ویژگی‌های جالب دیگری را هم برای اپل واچ سری 9 به همراه داشته است. از جمله گزینه Double Tap که در حال حاضر فقط در نسخه بتای عمومی در دسترس است. این به چه معنی است؟

خب به زبان ساده‌تر این که شما می‌توانید فقط با به هم کوبیدن آهسته دو انگشت خود (شست و سبابه) ساعت خود را کنترل کنید.

اپل واچ سری 9

مزایای استفاده از Double Tap در اپل واچ سری 9 :

از آنجایی که توسعه محصولات هوشمند همیشه در راستای راحت‌تر کردن امور زندگی بشر پیش رفته است، اپل نیز این مسئله را در نظر گرفته است؛ و ویژگی دوبار فشار دادن سریع با انگشت را برای این قرار داده است که بتوانید به راحتی و با یک دست به تماس‌های خود پاسخ دهید یا پخش موسیقی را تغییر دهید. در نتیجه در مواقعی که دستان شما اشغال است دیگر مجبور به استفاده از هر دو دست برای کنترل و هدایت ساعت هوشمند خود نیستید.

محیط زیست سالم‌تر با اپل واچ سری 9 :

یکی از نکات مهم درباره اپل واچ سری 9 و البته ساعت هوشمند اولترا ۲ این است که با هدف کاهش آلودگی محیط زیست تولید شده‌اند؛ که در این راستا اپل اعلام کرده است انتشار گازهای گلخانه‌ای را از سه طریق در چرخه عمر محصول کاهش می‌دهد:

  •  مواد مورد استفاده در ساخت
  •  برق مورد استفاده در ساخت و شارژ محصول
  •  حمل و نقل

اپل واچ سری 9 سازگاری بیشتری نسبت به نسل قبلی خود با محیط زیست دارد و شاید همین ایده‌ آن را به بهترین ساعت هوشمند برای دارندگان آیفون تبدیل کرده است. ادعای بزرگی است اما بیایید باهم بررسی کنیم که چرا این غول دنیای تکنولوژی همچین ادعایی دارد.

Apple قصد دارد تا سال 2030 تمام محصولات خود را کربن خنثی کند. تمام مدل‌های آلومینیومی اپل واچ سری 9 که با نوار اسپرت لوپ جدید جفت شده‌اند، کربن خنثی هستند.

 همانطور که با یک آرم برگ سبز روی بسته‌بندی مشخص می‌شود. اپل همچنین ترکیبات کربن خنثی را برای Ultra 2 و Watch SE ارائه داده است. اینطور که پیداست کمپانی اپل تصمیم جدی‌ای برای کمک به زمین ما دارد!

طبق گفته و ادعای کمپانی Apple هر مدل اپل واچ بدون کربن معیارهای سخت‌گیرانه زیر را برآورده می‌کند:

  • ۱۰۰ درصد برق پاک برای تولید و استفاده از محصول
  •  30 درصد مواد بازیافتی یا تجدیدپذیر بر حسب وزن
  •  50 درصد حمل‌ونقل بدون استفاده از حمل‌ونقل هوایی
  • قاب آلومینیومی اپل واچ سری 9، اجزای داخلی مس، طلا، قلع و تنگستن و کبالت متصل به باتری همگی 100% بازیافت می شوند. نوار جدید Sport Loop اکنون با 82% نخ بازیافتی ساخته شده است اما همچنان ظاهر زیبای قبل را حفظ کرده است.
  • اپل واچ سری 9 در جعبه‌ای کمی کوچک‌تر بسته‌بندی می‌شود که کاملاً با فیبر ساخته شده است و دیگر نگرانی‌ای برای بازیافت آن نسیت

اپل واچ سری 9

با توجه به همه این توضیحات می‌شود نتیجه گرفت که اپل ادعای بیجایی نکرده است. در واقع Apple watch series 9 اولین محصول بدون کربن کمپانی Apple محسوب می‌شود.

اپل به عنوان بخشی از تعهد خود در زمینه آب و هوا، تا سال ۲۰۳۰ چرم را از تمام محصولات، از جمله بند ساعت و قاب گوشی، به دلیل اثرات زیست محیطی حذف می‌کند که همین کار را برای اپل واچ سری9  انجام داده است و برای پر کردن این شکاف، یک پارچه ممتاز جدید برای بند ساعت معرفی کرده است به نام FineWoven.

این پارچه مانند شلوار یوگا ممتاز و نرم است، اما مانند چرم قوی و محکم. FineWoven در دو سبک بند ساعت جدید موجود است، سگک مدرن و پیوند مغناطیسی. البته اگر خیلی اصرار دارید که در استایل زندگی خود تغییری ایجاد نکنید همچنان می‌توانید نوارهای چرمی اپل واچ را از خرده‌فروشان شخص ثالث، از جمله هرمس، تهیه کنید، اما نه از خود اپل.

نکات دیگری را هم باید در نظر گرفت مثل اینکه اپل واچ سری 9 از لحاظ وزن و راحتی در استفاده هم طوری طراحی شده است که بهترین گزینه برای اکثر مصرف کنندگان باشد.

می‌ماند موضوع قیمت اپل واچ سری 9 که با توجه به همه این توضیحات همانطور که قبلاً اشاره کردیم در بازار جهانی قیمت مناسبی به نظر می‌آید. بد نیست به مشخصات دیگر این محصول هم اشاره‌هایی بکنیم. مثلا سیستم عامل.

اپل واچ سری 9

سیستم عامل اپل واچ سری 9:

ساعت هوشمند سری 9 اپل با سیستم عامل watch OS 10 به بازار عرضه شده است که آخرین نسخه سیستم عامل ساعت هوشمند اپل است. چه امکاناتی ارائه می‌دهد؟ خودتان در ادامه ببینید.

این سیستم عامل شامل مجموعه‌ای هوشمند از ویجت‌ها، صفحه های ساعت جدید، ابزارهای سلامت روان، سلامت بینایی و حتی برنامه‌هایی برای دوچرخه سواری و قطب نما نیز هست. اپل تا این حد ریزبینی به خرج داده است اما، نکات دیگری را هم باید در نظر گرفت.

نکته قابل توجه این است که اپل واچ سری 9 و دو نسل قبلی‌اش همچنین ساعت هوشمند اولترا ۲ اپل به آیفون‌هایی با سیستم عامل iOS 17 آیفون XS و حتی مدل‌های جدیدتر، می‌تواند متصل شود اما امکان اتصال به گوشی‌های اندرویدی را ندارد در حالی که عکس این موضوع برای رقبای اصلی اپل واچ سری 9 صادق است.

بطور مثال واچ سری 6 سامسونگ مجهز به سیستم عامل wear OS است و می‌تواند به گوشی‌های آیفون نیز متصل شود. این خبر خوبی برای ساعت هوشمند جدید اپل نیست.

اپل واچ سری 9

طراحی اپل واچ سری 9 :  

از لحاظ طراحی باید اعتراف کرد که ساعت هوشمند اپل سری 9 تقریباً مشابه مدل قبلی خود است و دارای همان ابعاد بدنه، حاشیه نمایشگر ۷/۱ میلیمتری و پیکربندی ۲ دکمه‌ای است.

از ویژگی‌های دیگر در اپل واچ سری9 ، پردازش سیری برای درخواست‌های صوتی بدون نیاز به دسترسی به اینترنت است و همچنین افزایش روشنایی صفحه نمایش بدون کاهش عمر باتری.

Apple watch series 9 مانند نسل‌های قبلی خود در دو ورژن ۴۱ میلی‌متری و ۴۵ میلی‌متری با دو متریال آلمینیوم و فولاد ضد زنگ عرضه شده است که دارای مجموعه اتصالات پایه (بلوتوث، جی پی اس و وای فای) است.

همچنین پشتیبانی سلولی اضافه دارد که شما می‌توانید از بین این دو گزینه ساعت دلخواه‌تان را انتخاب کنید. هر چند بنظر می‌رسد گزینه دوم فقط هزینه اضافی روی دست‌تان می‌گذارد.

از نظر رنگ تفاوت چندانی با مدل‌های قبلی خود ندارد البته اپل واچ سری 9 در سایز ۴۱ میلیمتری یک رنگ صورتی خاص را هم به بازار عرضه کرده است که دقیقاً مناسب طرفداران رنگ صورتی است. خود کمپانی اپل در تبلیغاتش یک آیفون ۱۵ صورتی و یک Airpod صورتی را هم با آن استایل کرده است.

نمایشگر همیشه روشن اپل واچ سری 9 می‌تواند دو برابر نمونه قبلی خود یعنی تا 2000 نیت  بدرخشد که در این مورد با سری Galaxy Watch 6 و Apple Watch Ultra اصلی رقابت می‌کند. در عین حال، Ultra 2 با 50 درصد روشنایی به 3000 نیت می‌رسد. برای مقایسه بهتر می‌توانید نگاهی به Watch SE مقرون به صرفه بیندازید که دارای صفحه نمایش 1000 نیت و بدون حالت همیشه روشن است.

این نکته را هم در نظر بگیرید که این همیشه روشن بودن صفحه نمایش عمر باتری را کاهش نمی‌دهد.

برای صفحه نمایش از پنل  استفاده شده است LTPO OLED که فوق العاده رنگارنگ و پر جنب و جوش است، اما این موضوع در مورد مدل های سال گذشته نیز صادق است.

روشنایی ۲۰۰۰ نیت در فضای باز و زیر نور خورشید، صفحه نمایش روشن تری را در اپل واچ سری 9 ارائه می‌دهد که دید را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. هنگامی که می خواهید متن کوچکی را بخوانید یا وقتی که خورشید به شما می‌تابد می‌توانید از برنامه Compass استفاده کنید، که تا حد زیادی فشار روی  چشم را کاهش می دهد.

اپل واچ سری 9

نکات جالب Siri در اپل واچ سری 9:

با وجود Siri بر روی مچ دست خود، می‌توانید با صدای خود تایمر تنظیم کنید،  در حین ورزش تمرین را شروع کنید، تماس بگیرید و موارد دیگر. تراشه S9 دارای یک موتور عصبی چهار هسته ای است که وظایف یادگیری ماشین را سرعت می‌بخشد و پردازش سیری روی دستگاه را امکان پذیر می کند.

به عبارت دیگر، درخواست‌های Siri که نیازی به اطلاعات از اینترنت ندارند، مانند تماس با فردی از مخاطبین شما به راحتی امکان پذیر می‌شود.

علاوه بر این، با پردازش Siri روی دستگاه، به زودی می‌توانید برای اولین بار به داده‌های سلامتی اپل واچ خود دسترسی داشته باشید و آن‌ها را ثبت کنید. این دستیار مجازی همچنین به شما امکان می دهد داده‌هایی مانند وزن، قاعدگی و داروهای خود را ثبت کنید.

همچنین می‌توانید از سیری برای دسترسی به داده‌های برنامه‌ها و دستگاه‌های متصل به HealthKit شخص ثالث مانند نمایشگرهای قند خون استفاده کنید.

یکی دیگر از قابلیت‌های سیری و پردازشگر S9 این است که می‌توانید به راحتی گوشی آیفون خود را ردیابی کنید و حتی قادر خواهید بود فاصله خود با گوشی iPhone را روی صفحه نمایش ساعت ببینید.

اپل واچ سری 9 به ارائه طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارهای سبک زندگی، سلامتی و ایمنی ازجمله سنسورهای اکسیژن خون، ECG و دما که در مدلهای پایینتر و اقتصادی موجود نیست مجهز است.

همچنین شما می‌توانید از طریق اپ استور برنامه‌های WatchOS شخص ثالث را که طرفداران زیادی دارند روی ساعت خود داشته باشید. برنامه‌هایی مانند Calm، Pandora، Peloton، Shazam، Spotify، Starbucks، و .Strava

نقاط قوت: 

  • چیپست جدید S9
  • قابلیت Double tap
  • صفحه نمایش روشن‌تر تا ۲۰۰۰ نیت
  • امکان مکالمه
  • سنسورهای سلامتی متنوع
  • عملکرد مناسب سخت افزار

نقاط ضعف:

  • عمر باتری ۱۸ ساعته
  • طرح و اندازه‌های یکسان نسبت به نسل قبل
  • ادم امکان اتصال به دستگاه‌های اندرویدی
  • فعال نبودن ECG  در ایران

اپل واچ سری 9

نتیجه‌گیری:

درست است که کمپانی اپل از لحاظ ظاهری تغییرات چندانی در اپل واچ سری 9 ایجاد نکرده است اما همانطور که با هم بررسی کردیم امکانات فوق‌العاده‌ای را برای این محصول جدید خود در نظر گرفته است که نمی‌شود نادیده گرفت.

از لحاظ قیمت نیز بنظر با توجه به امکانات‌اش در بازار جهانی قیمت مناسبی در میان رده‌ها و لاکچری‌ها دارد. اما نکته بسیار مهم این است که برای استفاده از این ساعت هوشمند پیشرفته شما باید حتماً یک گوشی آیفون خوب هم داشته باشید در حالی که این مشکل را با رقبا نخواهید داشت.

از نظر طرفداران محصولات اپل یا به عبارتی اپل بازها این ساعت یک پیشرفت حسابی روی ساعت‌های هوشمند پیشرفته قبلی اپل به حساب می‌آید؛ اما از نظر منتقدان همچنان در گیر سیاست‌های فروش محصولات اپل است که فقط با خرید یکی از آن‌ها نمی توانید به راحتی از بقیه نیز استفاده کنید و شما به یک پکیج از محصولات اپل نیاز خواهید داشت.

برای خرید گوشی‌های آیفون با گارانتی معتبر نیز می‌توانید به صفحه فروشگاه آنلاین پرهان‌تک مراجعه کنید که اتفاقاً گزینه‌های متنوعی از گوشی‌های نو تا گوشی‌های ریفربیشد و کار کرده و Active و not Active در اختیارتان قرار می‌دهد و انتخاب گزینه بهتر را برای شما راحت‌تر می‌کند. خرید خوبی داشته باشید.

 
 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.